Nasz strona wykorzystuje pliki cookies w celu personalizacji oferty wysyłanej do klientów oraz analizy zachowania użytkowników, tak aby dostarczać usługi na najwyższym poziomie. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych. Dalsze informacje można znaleźć w polityce prywatności.



Podatek od nieruchomości – trzecia wersja projektu ustawy

PrintMailRate-it

​Jakub Wajs, Marcin Wierzba

8 października 2024


Ministerstwo Finansów opublikowało trzecią wersję projektu zmian do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Kolejna tura konsultacji doprowadziła do zmian niekorzystnych dla podatników.

Poprzednia wersja projektu (Projekt 2.0)


W pierwszym etapie konsultacji ministerstwo uwzględniło szereg uwag podatników, co poskutkowało nową propozycją nowelizowanych przepisów. Projekt 2.0 w porównaniu z wcześniejszą, krytykowaną wersją zakłada korzystne dla podatników zmiany, m.in.:

  • usunięcie koncepcji „całości techniczno-użytkowej”;
  • wprowadzenie pierwszeństwa kwalifikacji obiektu jako budynku;
  • zmiana definicji budowli – poprzednią określającą budowlę jako „obiekt wykonany z użyciem wyrobów budowlanych” zastąpiono nową – „obiekt wzniesiony w wyniku robót budowlanych”; 
  • opodatkowanie m.in. elektrowni wiatrowych, elektrowni fotowoltaicznych czy magazynów energii wyłącznie od ich części budowlanych;
  • wyłączenie z opodatkowania obiektów kultu religijnego, obiektów architektury ogrodowej i obiektów użytkowych służących rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku;
  • wydłużenie (po spełnieniu warunków) terminu na złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości za 2025 r. do 31 marca 2025 r.

Drugi etap konsultacji publicznych


Podczas drugiego etapu konsultacji ponownie zgłoszono wiele uwag, w dużej mierze zgłosiły je samorządy.
Ministerstwo zdecydowało się na uwzględnienie części z nich.

Najnowsza wersja projektu (Projekt 3.0)


W efekcie przepisy trzeciej wersji nowelizacji stały się bardziej profiskalne.

Projekt 3.0 w porównaniu z poprzedzającą go wersją 2.0 wprowadził m.in. następujące zmiany:

  • zmodyfikowano definicję urządzenia budowlanego poprzez dodanie kryterium „bezpośredniego” związku z budynkiem lub budowlą z załącznika 4, a także poprzez zastąpienie kryterium „zapewniania możliwości użytkowania” przez kryterium „niezbędności do użytkowania”;
  • wskazano, że poszczególne kategorie budowli mogą stanowić część obiektu niewymienionego w ustawie (co budzi spore wątpliwości i daje dużo pola do nadinterpretacji);
  • wprowadzono katalog otwarty obiektów kultu religijnego, obiektów architektury ogrodowej, obiektów użytkowych służących rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku;
  • zautonomizowano definicję „robót budowlanych” (poprzez wymienienie rodzajów prac w ustawie podatkowej);
  • zawarto otwarty katalog obiektów sportowych podlegających opodatkowaniu jako budowla;
  • doprecyzowano elementy, które podlegają opodatkowaniu w ramach stacji uzdatniania wody, oczyszczalni ścieków;
  • doprecyzowano rodzaje obiektów hydrotechnicznych podlegających opodatkowaniu;
  • usunięto ograniczenie, że dla wolno stojącej trwale związanej z gruntem instalacji przemysłowej opodatkowana jest tylko część budowlana;
  • dodano opodatkowanie wag samochodowych oraz wag kolejowych;
  • dodano opodatkowanie stale związanych z gruntem: przekryć namiotowych, powłok pneumatycznych, strzelnic, kiosków ulicznych, pawilonów sprzedaży ulicznej, pawilonów wystawowych.

Na wprowadzenie zmian w przepisach pozostało niewiele czasu. Powinny one zacząć obowiązywać z początkiem 2025 r. Aby jednak ustawa mogła wejść w życie w tym terminie, musi zostać opublikowana do końca listopada br. W związku z tym trzecia wersja projektu będzie prawdopodobnie wersją ostateczną, która trafi do parlamentu.

Jeżeli masz pytania dotyczące podatku od nieruchomości​, skontaktuj się z naszymi ekspertami.

Kontakt

Contact Person Picture

Jakub Wajs

radca prawny, doradca podatkowy

Senior Associate

Wyślij zapytanie

Profil



Deutschland Weltweit Search Menu