Nasz strona wykorzystuje pliki cookies w celu personalizacji oferty wysyłanej do klientów oraz analizy zachowania użytkowników, tak aby dostarczać usługi na najwyższym poziomie. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych. Dalsze informacje można znaleźć w polityce prywatności.



Kluczowa dla inwestorów OZE nowelizacja ustawy na etapie parlamentarnym

PrintMailRate-it

​​​​​​​​Piotr Mrowiec

18 maja 2018 

 

26 marca 2018 r., po wielomiesięcznych przygotowaniach noweli ustawy o odnawialnych źródłach energii, jej projekt trafił pod obrady Sejmu. 11 kwietnia został skierowany do pierwszego czytania w Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa. Mimo że do wejścia w życie znowelizowanej ustawy wciąż długa droga i niewykluczone są dalsze istotne zmiany projektu, warto przyjrzeć się kilku istotnym aspektom projektowanych przepisów.

 

Po dwóch rundach aukcji dla nowych instalacji OZE (w grudniu 2016 r. i w czerwcu 2017 r.), wdrażanie systemu wsparcia dla instalacji większych niż 40 kWp uległo wielomiesięcznemu zawieszeniu. Inwestorzy czekają na nowe przepisy, na podstawie których mają zostać zorganizowane aukcje w roku 2018 i w latach kolejnych. Polska zobowiązała się wobec Komisji Europejskiej do zapewnienia pełnej zgodności przepisów ustawy OZE (z 20.02.2015) z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej (procedura notyfikacyjna w sprawie SA. 43697 (20 15/N) – Polski system wspierania rozwoju OZE oraz zwolnienia dla użytkowników energochłonnych). Mimo zapewnień, że OZE to istotna kwestia i zbliżającego się terminu wykonania celu klimatycznego UE, prace nad nowelizacją przepisów wciąż trwają. Do momentu ich wejścia w życie, nie można być pewnym kiedy i na jakich dokładnie warunkach aukcje zostaną przeprowadzone.

 

Wprowadzenie koszyków technologicznych


Nowe przepisy zakładają zorganizowanie kilku rund aukcyjnych dla poszczególnych technologii. Nie oznacza to, że każda technologia będzie przedmiotem osobnej aukcji, w szczególności energetyka wiatrowa (onshore) i fotowoltaika będą jak dotychczas ze sobą konkurować. Samodzielnie w aukcjach licytowane będą biogazownie rolnicze. Morska energetyka wiatrowa, hydroenergetyka i energetyka geotermalna będą także wspólnie licytowane.

 

Zdziwienie budzi wprowadzenie możliwości przeprowadzania aukcji w formie papierowej. Przedstawiciele rządu wskazują na chęć przyspieszenia terminu przeprowadzenia aukcji w 2018 roku. Mimo że internetowa platforma aukcyjna po falstarcie w 2016 roku, sprawdziła się w organizacji aukcji w czerwcu 2017 roku, jej dostosowanie do przepisów nowej ustawy – wprowadzenie koszyków technologicznych – może być procesem czasochłonnym. Dlatego jako pewnego rodzaju wentyl bezpieczeństwa pozostawiono możliwość zorganizowania aukcji papierowej. Umieszczenie zasad organizacji aukcji papierowej w przepisach końcowych w zakresie organizacji aukcji tylko w roku 2018 wskazano jednak jako rozwiązanie tymczasowe i awaryjne.

 

Sprzedaż energii tylko na giełdzie


Ważniejszą zmianą, dodaną podczas ostatniego z dotychczasowych etapów legislacyjnych, jest wprowadzenie obowiązku sprzedaży energii. Wprowadzeniu obowiązku towarzyszy zastrzeżenie, że wytworzona energia będzie w całości wprowadzana do sieci i sprzedawana na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez podmiot prowadzący rynek regulowany na terytorium RP. Producenci energii muszą zatem pamiętać o wprowadzeniu do kalkulacji kosztów OPEX-u kosztów obsługi transakcji sprzedaży energii na giełdzie energii.

 

Projektodawca skrócił również terminy zobowiązujące do wybudowania instalacji OZE i rozpoczęcia sprzedaży energii elektrycznej, wskazując termin ogólny 36 miesięcy (wcześniej 48 miesięcy) i terminy krótsze:

  1. fotowoltaiki – 18 miesięcy (zamiast 24 miesięcy) oraz
  2. lądowych farm wiatrowych – 36 miesięcy (zamiast 48 miesięcy)

 

Taryfy gwarantowane dla niektórych technologii


Ustawa o odnawialnych źródłach energii wprowadziła dla wszystkich instalacji powyżej 40 kWh sugerowany przez Unię Europejską system aukcyjny. Nowela ustawy o OZE przewiduje dla niektórych technologii istotny i bardzo komfortowy, z punktu widzenia właścicieli i deweloperów tychże instalacji, wyjątek – wsparcie w postaci taryfy gwarantowanej.


Wsparcie to ma dotyczyć zarówno obecnie funkcjonujących, jak i nowoprojektowanych instalacji OZE, wykorzystujących do wytwarzania energii:

  • biogaz rolniczy, albo
  • biogaz pozyskany ze składowisk odpadów, albo
  • biogaz pozyskany z oczyszczalni ścieków, albo
  • biogaz inny niż określony w pkt 1–3, albo
  • hydroenergię.


Projektowane przepisy zakładają wsparcie dla instalacji do 1 MWp (art. 70e. 1). Instalacje te mają otrzymywać stałą cenę zakupu w wysokości 90% ceny referencyjnej obowiązującej w momencie złożenia deklaracji o wejściu w system wsparcia albo deklaracji o przejściu z systemu kolorowych certyfikatów, obowiązującego instalacje, które zostały przyłączone przed lipcem 2016 r. Podobnie jak ceny uzyskane w aukcjach, również taryfy gwarantowane mają podlegać corocznej waloryzacji. 

 

Bardzo ważną i pozytywną informacją dla inwestorów jest odejście projektodawcy od pomysłu z poprzedniej wersji noweli – włączenia podmiotów, które wygrały aukcje w 2016/2017 roku do reżimu jej obowiązywania. Co prawda przepisy wskazywały na możliwość stosowania dotychczasowych regulacji, o ile te były „względniejsze”, ale zastosowanie tak nieostrego pojęcia stanowiło ryzyko w wykładni przepisów. Obecnie na mocy ustawy zmieniającej (art. 4) zastosowano jasną zasadę, że „do wytwórców energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w instalacjach odnawialnych źródeł, których oferty wygrały aukcje rozstrzygnięte przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy ustawy zmienianej, w brzmieniu dotychczasowym”.

 

Informacją, na którą czekało wielu przedsiębiorców jest zapis w projekcie noweli, wskazujący na zorganizowanie w tym roku aukcji dla instalacji powyżej 1 MW. Dotychczasowe dwie aukcje dopuszczały wyłącznie mniejsze projekty. Dla dużych instalacji fotowoltaicznych i farm wiatrowych przewidziano rekordową ilość 45 000 000 MWh energii do zakontraktowania o łącznej wartości 15 750 000 000 zł. Jeśli te kwoty zostaną utrzymane, będzie to zdecydowanie największa z dotychczasowych aukcji energii w Polsce, a wielu inwestorom umożliwi to realizację ich projektów. 

 


Gdyby mieli Państwo pytania dotyczące poruszanego tematu, zapraszamy do kontaktu ze specjalistami Rödl & Partner w biurach w Gdańsku, Gliwicach, Krakowie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu

Kontakt

Contact Person Picture

Jakub Wajs

radca prawny, doradca podatkowy

Senior Associate

Wyślij zapytanie

Profil

Contact Person Picture

dr Jakub Plebański

starszy prawnik

Senior Associate

Wyślij zapytanie

Profil


Skip Ribbon Commands
Skip to main content
Deutschland Weltweit Search Menu