Nasz strona wykorzystuje pliki cookies w celu personalizacji oferty wysyłanej do klientów oraz analizy zachowania użytkowników, tak aby dostarczać usługi na najwyższym poziomie. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych. Dalsze informacje można znaleźć w polityce prywatności.



Akt o usługach cyfrowych – rewolucja w handlu internetowym

PrintMailRate-it

dr Damian Dobosz, dr Kamil Wielgus

6 lutego 2024, aktualizacja: 31 stycznia 2025


17 lutego 2024 r. weszły w życie  istotne zmiany związane z prowadzeniem handlu internetowego, wynikające z Aktu o usługach cyfrowych. Nowymi przepisami powinni być zainteresowani przede wszystkim dostawcy usług pośrednich, czyli m.in. platformy internetowe.
 

Czym jest Akt o usługach cyfrowych?


Akt o usługach cyfrowych (Digital Services Act – DSA) to unijne rozporządzenie, które m.in. wyróżnia usługi pośrednie i nakłada nowe obowiązki na dostawców usług cyfrowych. Jego wprowadzenie to kolejny istotny krok mający na celu prawne uregulowanie wirtualnej rzeczywistości. 

W związku z tym warto zweryfikować, czy zmiany wynikające z Aktu o usługach cyfrowych dotyczą także Twojej działalności.


akt o usługach cyfrowych
 

Akt o usługach cyfrowych – cele


Do głównych celów Aktu o usługach cyfrowych należy stworzenie rynku usług cyfrowych bezpiecznego zarówno dla użytkowników Internetu, jak i firm cyfrowych.

Od kiedy obowiązuje akt o usługach cyfrowych?


Akt o usługach cyfrowych wszedł w życie już 16 listopada 2022 roku, jednak jego przepisy obowiązują w handlu internetowym od 17 lutego 2024 roku.​

Kogo dotyczy Akt o usługach cyfrowych?

 
Akt o usługach cyfrowych dotyczy dostawców usług pośrednich. Usługi pośrednie obejmują usługi:

  • zwykłego przekazu – polegające na transmisji w sieci telekomunikacyjnej informacji przekazanych przez odbiorcę usługi lub na zapewnianiu dostępu do sieci telekomunikacyjnej,
  • catchingu – polegające na transmisji w sieci telekomunikacyjnej informacji przekazanych przez odbiorcę usługi, obejmującą automatyczne, pośrednie i krótkotrwałe przechowywanie tej informacji, dokonywane wyłącznie w celu usprawnienia późniejszej transmisji informacji na żądanie innych odbiorców,
  • hostingu – polegające na przechowywaniu informacji przekazanych przez odbiorcę usługi oraz na jego żądanie.

Innymi słowy, dostawcami usług pośrednich mogą być m.in. platformy internetowe, platformy udostępniania treści, dostawcy usług hostingu, platformy społecznościowe, sklepy internetowe.
 

Jakie obowiązki nakłada Akt o usługach cyfrowych na dostawców usług pośrednich?

 
Akt o usługach cyfrowych przewiduje wiele nowych obowiązków na dostawców usług pośrednich. Odnoszą się one w szczególności do:

  • stosowania przyjaznych dla użytkownika interfejsów internetowych oraz algorytmów,
  • nowych zasad odpowiedzialności za treści znajdujące się na portalach, w tym obowiązek przeciwdziałania nielegalnym treściom,
  • ustanowienia mechanizmów zgłaszania przez użytkowników nielegalnych treści, wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg, ograniczeń w zakresie blokowania konta użytkowników oraz powiązanych z tym obowiązków zapewnienia identyfikowalności przedsiębiorców na platformach,
  • nowych obowiązków dotyczących ochrony osób szczególnie wrażliwych (np. małoletnich),
  • przeciwdziałania nieuczciwym praktykom w handlu internetowym.
 

Jakie kary są przewidziane za nieprzestrzeganie Aktu o usługach cyfrowych?

 
Naruszenie aktu o usługach cyfrowych jest zagrożone grzywnami – zależnie od przewinienia w wysokości nawet 6% rocznego światowego obrotu danego przedsiębiorcy.

Kary będą egzekwowane przez Komisję Europejską oraz koordynatorów ds. usług cyfrowych i inne organy nadzorujące. 
 

Jak przygotować się na zmiany usług cyfrowych? 

 
Zacznij od poniższych kroków:

  • zweryfikuj, czy akt o usługach cyfrowych odnosi się do prowadzonej przez Ciebie działalności,
  • zweryfikuj przejrzystość swojego interfejsu, swoich algorytmów, mechanizmów kontroli treści i reklam, 
  • zweryfikuj ogólne warunki umów, 
  • zweryfikuj praktyki stosowane w ramach funkcjonowania strony (np. przy blokadach konta użytkownika), 
  • wprowadź mechanizmy zgłaszania skarg użytkowników i ich rozpatrywania. ​
zmiany w ramach usług cyfrowych

Jak możemy pomóc?  

 
Chętnie zweryfikujemy, czy akt o usługach cyfrowych (Digital Services Act) odnosi się do Twojej działalności oraz pomożemy we wdrożeniu niezbędnych zmian.


Podstawa prawna:
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE.

Kontakt

Contact Person Picture

dr Damian Dobosz

radca prawny

Senior Associate

Wyślij zapytanie

Profil


Deutschland Weltweit Search Menu