Nasz strona wykorzystuje pliki cookies w celu personalizacji oferty wysyłanej do klientów oraz analizy zachowania użytkowników, tak aby dostarczać usługi na najwyższym poziomie. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych. Dalsze informacje można znaleźć w polityce prywatności.



Ekobiuro rachunkowe – jak to zrobić

PrintMailRate-it

Joanna Pinkowicz

25 marca 2021 r.

 

Ekologia to coraz częściej poruszany i bliski naszej codzienności temat. W sklepach chętniej sięgamy po ekologiczną żywność i rozglądamy się za półkami z naturalnymi kosmetykami. W domach sortujemy śmieci i staramy się być rozważnymi konsumentami. Deklarujemy zainteresowanie odnawialnymi źródłami energii i szukamy sposobów na ograniczenie śladu węglowego. Chcemy dbać o swoje otoczenie. Czy w związku z tym z łatwością przenosimy nasze ekonawyki z domów do biur?


Co możesz zrobić, aby Twoje biuro rachunkowe również stało się bardziej eko? Lista działań i możliwości jest długa, a większość z nich nie wymaga nakładów finansowych.


Zacznij od segregowania śmieci


Recykling pozwala na przetworzenie i ponowne wykorzystanie odpadów. Segregując śmieci, zmniejszamy ilość odpadów trafiających na wysypiska. Dodatkowo odzyskujemy wodę i energię, które musiałyby zostać zużyte do ponownej produkcji.


Najprostszą metodą segregacji śmieci w biurze jest ustawienie osobnych pojemników do zbiórki szkła, makulatury, plastiku, odpadów zmieszanych, zużytych baterii, żarówek, nakrętek na butelki oraz bioodpadów. Ciekawą inicjatywą jest np. zachęcanie współpracowników do przynoszenia nakrętek ze swoich gospodarstw domowych i wsparcie takim działaniem akcji charytatywnej.


Czy musisz drukować


W codziennej pracy z dokumentami – zwłaszcza teraz w pandemii – większość działań została przeniesiona do strefy online. Wspierają nas elektroniczne obiegi dokumentów, serwery, a także  skrzynki mailowe. Raport The State of Global Paper Industry, opracowany przez Environmental Paper Network w 2019 r., sklasyfikował Polskę wśród 26 państw, w których konsumpcja papieru jest co najmniej dwukrotnie wyższa od światowej średniej. Statystyczny mieszkaniec naszego kraju zużywa 143 kg papieru rocznie. Niestety biura rachunkowe i działy księgowo-finansowe przodują w tej niechlubnej konkurencji.


Jakie działania mogą ograniczyć zużycie papieru? Proste – zamiana wydruków na pliki elektroniczne. Obecnie przesyłamy i wymieniamy się danymi online, a najskuteczniejszą formą ich archiwizowania są pliki elektroniczne. Jeżeli wersja papierowa jest nam niezbędna, to najlepiej jest wydrukować  dokument dwustronnie, maksymalizując obszar wydruku. Warto również zwrócić uwagę, czy papier używany w naszym biurze pochodzi z recyklingu lub posiada certyfikaty Blue Angel, Ecolabel lub FSC (Dobrej Gospodarki Leśnej i Kontroli Pochodzenia Produktu). Wspierając ekologicznych dostawców, wspieramy środowisko.


Oszczędzanie wody


Zasoby wody w Polsce są niskie, więc jej oszczędzanie jest szczególnie istotne. Jak to robić będąc w pracy? Przeniesienie dobrych praktyk z domu do biura to na początek wystarczające rozwiązanie.
Czynności takie jak unikanie zmywania pod bieżącą wodą, uruchomienie zmywarki po jej całkowitym napełnieniu, montaż spłuczki o niższej pojemności – pomogą zaoszczędzić od kilku do kilkuset litrów wody w zależności od wielkości biura.


Również wspomniane już ograniczenia w zużyciu papieru przekładają się na oszczędność wody. Jak to możliwe? Do wyprodukowania jednej ryzy papieru potrzebne jest aż 625 litrów wody. Przeciętny pracownik biurowy w ciągu miesiąca zużywa 1,5 ryzy, co przy biurze średniej wielkości oznacza zużycie prawie 190 tys. litrów.


Odnawialne źródła energii


Zużycie energii elektrycznej w polskich biurach stanowi duży procent w kosztach utrzymania. Oszczędność prądu w firmie może być realizowana poprzez codzienne aktywności i proste nawyki, takie jak wyłączenie niepotrzebnego oświetlenia bądź urządzeń po skończonej pracy. Dodatkowo w ekologicznym biurze zadbamy o wymianę urządzeń na energooszczędne lub modernizację oświetlenia. Inna forma prowadząca do efektywności energetycznej to inwestycje w odnawialne źródła energii, czyli fotowoltaikę, która mocno zyskała na popularności w ostatnim czasie.


Plastikowi powiedz nie


Ruchy zero waste (zero marnowania) lub less waste (mniej marnowania) podnoszą świadomość kupowania produktów, a także korzystania z nich tak długo, jak tylko to możliwe. Zamiana jednorazowych sztućców, naczyń na akcesoria wielokrotnego użytku bądź decyzja o rezygnacji z wody w plastikowych butelkach i wykorzystanie filtrów kranowych lub dystrybutorów pozytywnie wpłynie na zmniejszenie produkcji plastikowych śmieci, a tym samym przyczyni się do poprawy kondycji środowiska.


Aktywizacja pracowników


Aby zmiana była skuteczna niezbędne jest zaangażowanie pracowników. Warto zacząć od połączenia działań komunikacyjnych z wprowadzeniem pierwszych ekologicznych zmian. Jak to zrobić? Znowu najprostsze rozwiązania wydają się być najskuteczniejsze – skorzystaj z poczty elektronicznej. Dobrą praktyką będzie, jeśli w pierwszej wiadomości do pracowników przedstawisz osobę odpowiedzialną za ten obszar, następnie planowane zmiany oraz pożądane zachowania. Przydatne mogą tu być infografiki, które w jasny i czytelny sposób trafiają do odbiorców. Na koniec ważne jest aby zachęcić pracowników do inicjatywy i aktywnego włączenia się w działania oraz wskazać drogę, którą będą mogli zgłaszać własne pomysły. Kreatywność nie zna granic, więc liczba pomysłów może  nas pozytywnie zaskoczyć.


Niezależnie czy jesteśmy biurem rachunkowym, czy działem finansowym w innym przedsiębiorstwie, stworzenie ekologicznego środowiska wokół nas nie jest trudne. Ważne, aby wszystkie zmiany wprowadzać stopniowo. Budowanie świadomości pozwoli ograniczyć zużycie zasobów i przyczyni się do oszczędności finansowych, lecz przede wszystkim wpłynie pozytywnie na środowisko naturalne, za które jesteśmy wspólnie odpowiedzialni.

 


Zachęcamy do kontaktu z ekspertami Rödl & Partner.


Skip Ribbon Commands
Skip to main content
Deutschland Weltweit Search Menu