Nasz strona wykorzystuje pliki cookies w celu personalizacji oferty wysyłanej do klientów oraz analizy zachowania użytkowników, tak aby dostarczać usługi na najwyższym poziomie. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych. Dalsze informacje można znaleźć w polityce prywatności.



Znowelizowana ustawa o odnawialnych źródłach energii w Polsce

PrintMailRate-it

​​​​​19 listopada 2018​​​​​


Wsparcie: inwestujący w polską energetykę odnawialną muszą mieć mocne nerwy. Krótko przed końcem 2017 roku rząd przesunął wejście w życie przepisów o systemie aukcyjnym o kolejne pół roku. Przesunięcie to nie miało wyłącznie technicznego charakteru – aby zyskać czas na przygotowanie aukcji, lecz było potrzebne do przygotowania nowelizacji ustawy, która gruntownie zmieniła model wsparcia, zanim system aukcyjny wszedł w życie. Ta daleko idąca nowelizacja polskiej ustawy o Odnawialnych Źródłach Energii weszła w życie 1 lipca 2016 roku.


Rząd zdecydował się utrzymać pomysł swoich poprzedników i system aukcyjny jako podstawa wsparcia dla energetyki odnawialnej został wprowadzony w życie. Aukcje te będą jednak wyglądały inaczej niż w Niemczech, gdzie oferent podaje wielkość instalacji i cenę, za jaką gotowy jest sprzedać całą wyprodukowaną energię. W Polsce elementem decydującym podczas aukcji będzie ilość, tzn. oferent będzie wskazywał ilość energii, jaką w danym okresie (zazwyczaj 15 lat) sprzeda za określoną cenę. Całkowitym novum w porównaniu do poprzedniego rozwiązania jest organizowanie aukcji w ramach tzw. koszyków technologicznych (koszyki aukcyjne). Sam fakt zastosowania koszyków aukcyjnych nie jest niczym nowym, takie rozwiązanie stanowi powszechną praktykę w innych krajach. Jednak w Polsce zastosowano unikalne kryteria podziału na poszczególne koszyki, których jest siedem:


  • pierwszy koszyk obejmuje instalacje OZE o stopniu wykorzystania mocy zainstalowanej elektrycznej (łącznie, bez względu na źródło pochodzenia) większej niż 3504 MWh/ MW/rok;
  • drugi koszyk obejmuje instalacje wykorzystujące do wytworzenia energii elektrycznej ulegającą biodegradacji część odpadów przemysłowych i komunalnych pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, w tym odpadów z instalacji do przetwarzania odpadów oraz odpadów pochodzących z uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, w szczególności osadów ściekowych, zgodnie z przepisami o odpadach w zakresie kwalifikowania części energii odzyskanej z termicznego przekształcania odpadów;
  • trzeci koszyk obejmuje instalacje OZE, w których emisja CO2 jest mniejsza niż 100 kg/MWh, o stopniu wykorzystania mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 3504 MWh/MW/rok;
  • czwarty koszyk obejmuje instalacje wykorzystujące do wytwarzania energii elektrycznej wyłącznie biogaz rolniczy;
  • kolejne dwa koszyki w systemie aukcyjnym obejmują instalacje OZE należące do członków mikro- i makroklastrów energetycznych. Klastry energetyczne bazują na porozumieniach cywilnoprawnych pomiędzy różnymi podmiotami (osobami fizycznymi i prawnymi, związkami jednostek samorządu terytorialnego) dotyczących wspólnego wytwarzania energii na obszarze jednej gminy (mikroklastry) lub jednego powiatu (makroklaster);
  • siódmy koszyk obejmuje wszystkie inne instalacje OZE, których nie można zaliczyć do żadnej z wcześniej wskazanych grup.

 

Aukcje będą organizowane osobno dla każdego koszyka i dodatkowo zachowany będzie podział na instalacje do 1 MW oraz powyżej 1 MW. Oznacza to, że tylko dla nowych instalacji OZE w każdej turze aukcji może być zorganizowanych aż 14 osobnych aukcji. Ustawodawca zrezygnował z wymogu zawartego w dotychczasowych „zawieszonych” przepisach, aby 25% ilości energii elektrycznej nabywanej w danej turze aukcji pochodziło z instalacji o mocy do 1 MW.

 

Cztery aukcje w roku 2016


Niezwykle istotną zmianą jest każdorazowe ustalanie przez Radę Ministrów na wniosek Ministerstwa Energii kolejności przeprowadzania aukcji. Na dany rok ustalana będzie ilość energii, która zostanie zakontraktowana w ramach wszystkich aukcji. W sierpniu 2016 roku zostały przedstawione projekty pierwszych rozporządzeń przygotowywanych w związku z pierwszymi aukcjami energii odnawialnej w Polsce. Pod koniec września 2016 roku rozporządzenia uległy jeszcze zmianom. Zgodnie z jednym z projektów rozporządzeń w roku 2016 zorganizowane zostaną tylko cztery aukcje. Będą to aukcje:


  •  dla istniejących biogazowni rolniczych o mocy poniżej 1 MW,
  • dla istniejących biogazowni rolniczych o mocy powyżej 1 MW oraz
  • dla instalacji OZE, w których emisja CO2 nie przekracza 100 Kg/MWh, o stopniu wykorzystania mocy zainstalowanej elektrycznej większym niż 3504 MWh/MW/rok i mocy poniżej 1 MW (w tej aukcji mogą wziąć udział operatorzy mniejszych elektrowni wodnych)
  • dla instalacji fotowoltaicznych, które zostaną uruchomione dopiero po zakończeniu aukcji, o mocy poniżej 1 MW.

 

Ministerstwo Energii uzasadniło ograniczoną ilość aukcji tym, że pierwsza tura aukcji ma charakter próbny i dopiero w roku 2017 będą odbywały się aukcje w ramach wszystkich „koszyków technologicznych”. Jeżeli chodzi o aukcję dla mniejszych instalacji fotowoltaicznych, ministerstwo wychodzi z założenia, że w związku z aukcjami powstanie 100 MW nowo zainstalowanej mocy w obszarze fotowoltaiki. Przy obliczeniach przyjęto, że średnia roczna produkcja instalacji wyniesie 1050 MWh/MW. W aukcji mogą oczywiście uczestniczyć także operatorzy elektrowni wiatrowych – do aukcji zostaną dopuszczone wszystkie zaplanowane instalacje o mocy poniżej 1 MW o średniej rocznej produkcji wynoszącej maksymalnie 3504 MWh/MW. W grupie instalacji tej wielkości fotowoltaika będzie najmocniej reprezentowana i nie należy oczekiwać zbyt wielu zainteresowanych z branży wiatrowej. Jednocześnie opublikowany został także projekt rozporządzenia, w którym podane są maksymalne dopuszczalne ceny ofertowe, które oferenci mogą przedstawiać w poszczególnych turach aukcji w roku 2016. Ministerstwo ustaliło ceny referencyjne dla wszystkich technologii. Na szczęście nie sprawdziły się niektóre czarne scenariusze i ceny referencyjne nie zostały istotnie zmienione w porównaniu z poprzednim rozporządzeniem. W przypadku mniejszych instalacji cena maksymalna w porównaniu z poprzednim rozporządzeniem została podwyższona o symboliczne 5 zł, czyli 1,16 EUR za MWh.

 

Wsparcie wytwarzania energii w mikroinstalacjach


Należy uczciwie przyznać, że szanse rozwoju fotowoltaiki przemysłowej w Polsce w obecnej sytuacji prawnej są nikłe. Fotowoltaika powinna jednak zostać wiodącą technologią w zakresie rozwoju mniejszych lokalnych źródeł energii odnawialnych. Nowa ustawa zmieniła jednak istotnie sposób wsparcia mikroinstalacji. Poprzednia ustawa wprowadzała znany i sprawdzony system taryf gwarantowanych dla wytwórców energii z OZE, ze stosowną wysokością wsparcia zależną od wielkości instalacji i zastosowanej technologii wytwarzania. W miejsce systemu typu FiT w projekcie przewidziano system rozliczeń barterowych. Na tej podstawie mikrowytwórca byłby uprawniony za każdą kWh energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej odebrać z tej sieci 0,7 kWh energii (w przypadku mikroinstalacji o mocy do 7 kW). W przypadku mikroinstalacji o mocy większej niż 7 kW prosument mógłby odebrać już tylko 0,5 kWh, a w przypadku dotowanych mikroinstalacji (nawet tych o mocy 2-3 kW) – zaledwie 0,35 kWh. Od energii odebranej na powyżej opisanych zasadach prosument nie uiszczałby opłat związanych z jej dystrybucją.


Czy nowy system wsparcia zyska szerszą popularność, czy też będzie atrakcyjny tylko dla pasjonatów energii odnawialnej i ekologicznie świadomych obywateli - dopiero się okaże. Na pewno jednak ustawodawca zadbał o uproszczenie zasad wsparcia i zlikwidował wprowadzone przez poprzedników niepotrzebne obowiązki sprawozdawcze, pozostawiając jednocześnie uproszczoną ścieżkę przyłączenia mikroinstalacji. Dodatkowo wzmocnieniu ulega pozycja w sporze z przedsiębiorstwami energetycznymi i następuje przyznanie uprawnień konsumenckich.

 


Jeśli są Państwo zainteresowani szczegółowym omówieniem zagadnienia lub doradztwem prawnym, eksperci Rödl & Partner pozostają do dyspozycji w biurach w Gdańsku, Gliwicach, Krakowie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu.

Kontakt

Contact Person Picture

Jakub Wajs

radca prawny, doradca podatkowy

Senior Associate

Wyślij zapytanie

Profil

Contact Person Picture

dr Jakub Plebański

starszy prawnik

Senior Associate

Wyślij zapytanie

Profil


Skip Ribbon Commands
Skip to main content
Deutschland Weltweit Search Menu