Home
Internal
International
Kontakt
Damian Dobosz, Klaudia Kamińska-Kiempa
24 listopada 2020 r.
Finansowanie w ramach „tarczy finansowej” PFR dla dużych firm może być udzielane przez Polski Fundusz Rozwoju do 31 grudnia 2020 r. W przypadku niektórych instrumentów wypłata środków może nastąpić po tym terminie, w zależności od decyzji Komisji Europejskiej.
Z programu skorzystać mogą duże przedsiębiorstwa, tj. zatrudniające na 31 grudnia2019 r. więcej niż 249 pracowników z wyłączeniem właściciela, lub których roczny obrót za 2019 r. przekracza 50 mln euro oraz suma bilansowa za 2019 r. przekracza 43 mln euro. Beneficjentami programu mogą zostać także średnie przedsiębiorstwa, które zatrudniają powyżej 150 pracowników (wg. stanu na 31 grudnia 2019 r.), z wyłączeniem właściciela, których roczny obrót za 2019 r. przekracza 100 mln zł oraz luka finansowania przedsiębiorstwa zgodnie z projekcjami finansowymi przekracza kwotę 3,5 mln zł oraz wyczerpały maksymalne możliwości finansowania z „tarczy finansowej” PFR dla małych i średnich firm.
Do danych w zakresie liczby pracowników oraz rocznego obrotu i sumy bilansowej dolicza się dane przedsiębiorstw powiązanych oraz partnerskich zgodnie z wymogami prawa unijnego.
Warunki ubiegania się o wsparcie
Regulamin PFR przewiduje dodatkowe wymogi, które należy spełnić, aby skorzystać z dofinansowania. Przede wszystkim przyszli beneficjenci programu muszą spełnić jeden z poniższych warunków:
1. odnotowanie spadku obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) w ujęciu wartościowym, o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu kalendarzowym po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca kalendarzowego lub analogicznego miesiąca kalendarzowego ubiegłego roku w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19,2. utrata zdolność produkcji lub świadczenia usług albo odbioru produktów lub usług przez zamawiających w związku z brakiem dostępności komponentów lub zasobów w związku z COVID-19,3. nieotrzymanie płatności z tytułu sprzedaży na skutek COVID-19 w kwocie przekraczającej 25% należności,4. brak dostępu do rynku kapitałowego lub limitów kredytowych w związku z nowymi kontraktami z powodu zakłóceń w funkcjonowaniu rynku finansowego,5. bycie uczestnikiem programów sektorowych.
Beneficjentem programu może być przedsiębiorca, wobec którego nie jest prowadzone postępowanie likwidacyjne, restrukturyzacyjne lub upadłościowe. Oznacza to, że pomoc dedykowana jest tym podmiotom, których sytuacja uległa pogorszeniu na skutek pandemii COVID-19.
Co więcej, warunkiem uzyskania wsparcia w ramach „tarczy finansowej PFR” jest prowadzenie przez przedsiębiorstwo działalności na 31 grudnia 2019 r. oraz niezaleganie z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne. Przedsiębiorstwo musi być także zarejestrowane w Polsce i posiadać rezydencję podatkową na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, a jego główny beneficjent rzeczywisty nie może posiadać rezydencji podatkowej w tzw. rajach podatkowych.
Wsparcie finansowe z PFR może przybrać trzy formy:
Programy można ze sobą łączyć.
Finansowanie programowe przyznawane jest w oparciu o składany przez przedsiębiorcę wniosek o udzielenie finansowania, podlegający ocenie PFR-u. Wniosek należy złożyć drogą elektroniczną za pośrednictwem formularza aplikacyjnego dostępnego na stronie www.pfrsa.pl. Przed udzieleniem finansowania PFR dokonuje procesu weryfikacji przedsiębiorcy w formie uproszczonego badania due diligence, na podstawie przedstawionej przez przedsiębiorcę na żądanie PFR dokumentacji oraz innych informacji, w szczególności dokumentacji finansowej, wymaganej dla uzyskania określonej formy finansowania programowego. Badanie due diligence przedsiębiorcy, zależnie od specyfiki danej sprawy, może obejmować kwestie: prawne, finansowe, rynkowe, operacyjne oraz (w zależności od potrzeb) inne kwestie np. podatkowe, regulacyjne lub komercyjne.
Specjaliści Rödl & Partner chętnie wesprą Państwa na każdym etapie ubiegania się o fundusze pomocowe z PFR – począwszy od weryfikacji spełnienia wymogów uczestnictwa w programie i negocjowania umowy do prawidłowego rozliczenia otrzymanych środków.
Klaudia Kamińska-Kiempa
LL.M., radca prawny
Manager
Wyślij zapytanie
Profil