Home
Internal
International
Kontakt
Akcyza jest podatkiem pośrednim (tj. niepobieranym bezpośrednio od obywateli, a pośrednio przy zakupie dóbr) od niektórych wyrobów konsumpcyjnych. Specyfika tego podatku polega m.in. na tym, że jest on regulowany zarówno przez polskie, jak i unijne przepisy (w ramach tzw. wyrobów zharmonizowanych). Regulacje związane z wyrobami zharmonizowanymi pozwalają na bezpieczniejsze funkcjonowanie mniej skomplikowanego system obrotu towarami akcyzowymi wewnątrz Unii Europejskiej.
Nie we wszystkich krajach UE te same wyroby są objęte jednakowym podatkiem akcyzowym i nie wszystkie kraje mają identyczne przepisy w tej materii. Polska na przykład nakłada akcyzę m.in. na samochody osobowe i oleje smarowe, co powoduje problemy przy zakupie tych dóbr z innych krajów UE. Regulacje mające zapobiegać nadużyciom wśród podatników tego podatku są skomplikowane, co stwarza dodatkowe trudności. Często podmioty, zarówno polskie, jak i zagraniczne prowadzące działalność w Polsce nie są świadome obowiązków związanych z obrotem wyrobami akcyzowymi.
Cło to nic innego jak opłata za przewóz towarów przez granice celną.
Cło pobierane może być w celu:
Cło w kontekście ochrony rodzimego przemysłu jest podstawowym narzędziem protekcjonizmu gospodarczego. W dobie globalizacji i dominacji koncepcji wolnego handlu w wymianie międzynarodowej narzędzia ochrony rynków wewnętrznych tracą jednak na znaczeniu.. Państwa tworzą unie celne, znosząc tym samym cła w wymianie handlowej między nimi przy jednoczesnym ujednoliceniu polityki celnej wobec krajów trzecich.
W przeciwieństwie do akcyzy poziom ceł jest równy na terenie całej Unii Europejskiej i odprawy celnej danego towaru można dokonać w każdym kraju UE. Wysokość ceł na dany towar jest oznaczona w unijnej taryfie celnej, jednak czasem zależy od umów międzynarodowych zawartych między UE, a państwami trzecimi w których unia obniża cła na towary pochodzące z krajów z którymi zawarła daną umowę. Aby skorzystać z preferencyjnych stawek celnych pochodzenie danych towarów musi być odpowiednio udokumentowane.
Dodatkowo przy przywozie lub wywozie niektórych produktów potrzebne są odpowiednie certyfikaty i pozwolenia dotyczące zarówno samych produktów jak i podmiotów przywożących lub wywożących.
Chętnie wesprzemy Państwa w rozwikłaniu konkretnego przypadku oraz zaproponujemy kompleksowe doradztwo podatkowe i celne.
Oferujemy również szkolenia dla pracowników dotyczące wykonywania czynności z zakresu cła i akcyzy zarówno w siedzibie klienta, jak i w naszych biurach.
Zachęcamy do zapoznania się z najnowszą ulotką o Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych jak również wysłuchania podcastów z serii Cło i akzyza, a w niej m.in. Cło i akcyza - Intrastat, Cło i Akcyza - co zmienił Brexit, Cło i Akcyza - oleje i wyroby smaropodobne.
Do 1 stycznia 2021 r. w temacie stosowania przepisów cła i akcyzy w wymianie handlowej pomiędzy Wielką Brytanią a Unią Europejską nic się nie zmieni. Co dalej?
Wśród zmian legislacyjnych związanych z koronawirusem, znalazły się również te dotyczące cła i podatku akcyzowego.
14 czerwca 2018 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące monitorowania przewozu tzw. towarów „wrażliwych” takich jak m.in. paliwa silnikowe, biodiesel, oleje smarowe, rozcieńczalniki, rozpuszczalniki, susz tytoniowy.
W dniu 29 lipca weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym, która wprowadza m.in. akcyzy na smary i oleje. Celem regulacji jest przeciwdziałanie nadużyciom związanym z mieszaniem tańszych i droższych wyrobów, aby uniknąć opodatkowania.
Na mocy nowelizacji ustawy – Prawo celne ustawodawca rozszerzył krąg podmiotów podlegających rejestracji do podatku akcyzowego, poprzez zmianę art. 16 do ustawy.
Adrian Maczura
doradca podatkowy
Associate Partner
Wyślij zapytanie
Profil
Tadeusz Piekłowski
agent celny
Senior Associate