Nasz strona wykorzystuje pliki cookies w celu personalizacji oferty wysyłanej do klientów oraz analizy zachowania użytkowników, tak aby dostarczać usługi na najwyższym poziomie. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych. Dalsze informacje można znaleźć w polityce prywatności.



Dyrektywa w sprawie poprawy równowagi płci wśród dyrektorów spółek giełdowych

PrintMailRate-it

​​​​​​​​​​​​​​​​​Katarzyna Brzozowska, Katarzyna Kołodziej

18 kwietnia 2024



English version below
Deutsche Version siehe unten​



Do 28 grudnia 2024 r. państwa członkowskie mają obowiązek implementować przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2381 z 23 listopada 2022 r. w sprawie poprawy równowagi płci wśród dyrektorów spółek giełdowych oraz powiązanych środków. 

Głównym założeniem dyrektywy jest zapewnienie zrównoważonej reprezentacji kobiet i mężczyzn wśród dyrektorów spółek giełdowych. W celu osiągnięcia równowagi płci przewiduje się ustanowienie skutecznych środków służących poprawie składu organów spółek pod tym względem.

Kogo dotyczy dyrektywa w sprawie poprawy równowagi płci


Dyrektywa znajduje zastosowanie do spółek giełdowych, definiowanych jako spółki, których siedziby mieszczą się w państwie członkowskim i których akcje są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w co najmniej jednym państwie członkowskim. Jej przepisy nie dotyczą natomiast mikroprzedsiębiorstw, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).

Jakie obowiązki nakłada dyrektywa w sprawie poprawy równowagi płci


Na podstawie przepisów krajowych spółki giełdowe będą zobowiązane do osiągnięcia do 30 czerwca 2026 r. jednego z poniższych celów:

  • polegającego na zajmowaniu przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci co najmniej 40% (ale nie przekraczając 49%) stanowisk dyrektorów niewykonawczych
  • albo opierającego się na zajmowaniu przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci co najmniej 33% (maksymalnie 49%) wszystkich stanowisk dyrektorskich, w tym zarówno dyrektorów wykonawczych, jak i niewykonawczych. 

Pod pojęciem dyrektora wykonawczego należy rozumieć członka organu spółki, który pełni funkcje zarządcze w spółce giełdowej (członka zarządu). Zgodnie z definicją zawartą w dyrektywie dyrektorem niewykonawczym jest natomiast członek organu nadzorczego w spółce – rady nadzorczej. Przewiduje się, że Dyrektywa będzie dotyczyć wszystkich systemów organów spółek istniejących w państwach członkowskich – zarówno dualistycznych (z wyodrębnionymi organami zarządzania i nadzoru), jak i monistycznych, w których jeden organ pełni obie te funkcje. 

Proces selekcji najlepiej wykwalifikowanych kandydatów


Spółki giełdowe, które nie spełnią ww. wymogów, zostaną zobligowane do dokonywania procesu selekcji najlepiej wykwalifikowanych kandydatów na stanowiska dyrektorskie na podstawie oceny porównawczej kwalifikacji każdego z nich. Wówczas konieczne będzie jeszcze przed rozpoczęciem procesu selekcji określenie jasnych, neutralnie sformułowanych i jednoznacznych kryteriów w sposób niedyskryminacyjny, a następnie stosowanie ich w trakcie całego procesu selekcji, w tym:

  • podczas przygotowywania ogłoszeń o naborze, 
  • na etapie wstępnej selekcji kandydatów, 
  • na etapie sporządzania krótkiej listy,
  • na etapie tworzenia pul kandydatów. 

Wymaga podkreślenia okoliczność, że ww. cele odnoszą się do ogólnie pojętej równowagi płci wśród dyrektorów i zgodnie z motywem 35 Dyrektywy nie powinny mieć wpływu na dokonywanie wyborów w indywidualnych przypadkach. W rezultacie w gestii spółek giełdowych i ich akcjonariuszy pozostanie decyzja dotycząca wyboru odpowiednich kandydatów na stanowiska dyrektorskie.

Przekazywanie informacji na temat reprezentacji płci 


Państwa członkowskie zobowiązują spółki giełdowe do przekazywania właściwym organom raz w roku informacji na temat reprezentacji płci w ich organach, z rozróżnieniem na dyrektorów wykonawczych i niewykonawczych, oraz na temat środków podjętych z myślą o osiągnięciu mających zastosowanie celów w Dyrektywie. Państwa członkowskie zobowiązują spółki giełdowe do publikowania tych informacji w odpowiedni i łatwo dostępny sposób na ich stronach internetowych. W oparciu o przekazane informacje państwa członkowskie publikują i regularnie aktualizują, w łatwo dostępny i scentralizowany sposób, wykaz spółek giełdowych, które osiągnęły którykolwiek z celów określonych w Dyrektywie.

W przypadku ich nie osiągnięcia ww. informacje zawierają uzasadnienie nieosiągnięcia celów oraz wyczerpujący opis środków, które spółka giełdowa już przyjęła lub zamierza przyjąć, aby osiągnąć te cele.

Sankcje wynikające z naruszenia Dyrektywy


W konsekwencji nie sprostania wymogom Dyrektywy państwa członkowskie ustanawiają zasady dotyczące sankcji mających zastosowanie w przypadku naruszenia przez spółki giełdowe przepisów krajowych przyjętych oraz podejmują wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia ich realizacji. W szczególności państwa członkowskie zapewniają dostępność odpowiednich postępowań administracyjnych lub sądowych, aby umożliwić egzekwowanie obowiązków wynikających z niniejszej dyrektywy. Sankcje muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Takie sankcje mogą obejmować grzywny lub możliwość unieważnienia lub stwierdzenia nieważności przez organ sądowy decyzji dotyczącej selekcji dyrektorów, podjętej w sposób sprzeczny z przepisami krajowymi przyjętymi na podstawie Dyrektywy. Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o tych przepisach i środkach do  28 grudnia 2024 r., a także powiadamiają ją niezwłocznie o wszelkich późniejszych zmianach, które ich dotyczą.

Co ważne spółki giełdowe mogą odpowiadać wyłącznie za działania lub zaniechania, które można im przypisać zgodnie z prawem krajowym.

Państwa członkowskie mogą wprowadzić lub utrzymać przepisy, które są korzystniejsze niż przepisy określone w niniejszej Dyrektywie, w celu zapewnienia bardziej zrównoważonej reprezentacji kobiet i mężczyzn w odniesieniu do spółek giełdowych zarejestrowanych na ich terytorium krajowym. Wyznaczają także jeden lub większą liczbę organów do spraw promowania, analizowania, monitorowania i wspierania równowagi płci w organach spółek. Ponadto przyjmują i publikują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej Dyrektywy do 28 grudnia 2024 r. i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Sprawozdania z wykonania Dyrektywy


Państwa członkowskie przekazują Komisji do 29 grudnia 2025 r., a następnie co dwa lata, sprawozdanie z wykonania niniejszej Dyrektywy. Sprawozdanie takie zawiera wyczerpujące informacje dotyczące środków podjętych z myślą o osiągnięciu celów określonych w dyrektywie.

Począwszy od 29 grudnia 2026 r. co dwa lata, Komisja przedstawia specjalne sprawozdanie ustalające między innymi czy i w jaki sposób spełnione zostały warunki określone w Dyrektywie.

Do 31 grudnia 2030 r. po raz pierwszy, a następnie co dwa lata, Komisja dokonuje przeglądu stosowania niniejszej Dyrektywy oraz przedstawia wyniki Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie. Komisja ocenia w szczególności, czy cele niniejszej dyrektywy zostały osiągnięte.

W swoim sprawozdaniu Komisja ocenia, czy – w świetle zmian w reprezentacji kobiet i mężczyzn w organach spółek na różnych poziomach procesów decyzyjnych w całej gospodarce, a także z uwzględnieniem kwestii, czy poczyniony postęp jest wystarczająco trwały – niniejsza Dyrektywa jest skutecznym i efektywnym instrumentem służącym zwiększeniu równowagi płci w organach spółek. Na podstawie tej oceny Komisja rozważa, czy istnieje potrzeba przedłużenia obowiązywania niniejszej dyrektywy po dniu jej wygaśnięcia, tj. po 31 grudnia 2038 r. lub potrzeba jej zmiany, na przykład:

  • poprzez rozszerzenie jej zakresu na spółki inne niż giełdowe, które nie są objęte definicją MŚP,
  • poprzez zmianę warunków, tak aby zapewnić stałe postępy na rzecz bardziej zrównoważonej reprezentacji kobiet i mężczyzn na stanowiskach dyrektorów wykonawczych i niewykonawczych lub na wszystkich stanowiskach dyrektorskich w spółkach giełdowych.

Masz pytania dotyczące Dyrektywy w sprawie poprawy równowagi płci? Skontaktuj się​ z nami »


English version


Directive on improving the gender balance among directors of listed companies


The Member States have time until 28 December 2024 to transpose Directive of the European Parliament and of the Council (EU) 2022/2381 of 23 November 2022 on improving the gender balance among directors of listed companies and related measures into their national legislation. 

The Directive is aimed at achieving a gender-balanced representation among top management positions in listed companies. Effective measures to improve the composition of company bodies are expected to achieve that gender balance.

Who does the directive on improving the gender balance apply to?


The directive applies to listed companies defined as companies established in a Member State which are listed on a regulated market in at least one Member State. The directive does not apply to micro, small, and medium-sized enterprises (SMEs).

What obligations does the directive on improving the gender balance introduce?


National laws will require listed companies to achieve one of the following goals by 30 June 2026:

  • members of the underrepresented sex hold at least 40% (but no more than 49%) of non-executive director positions; or
  • member of the underrepresented sex hold at least 33% (maximum 49%) of all director positions, including both executive and non-executive directors. 

An executive director means a member of a board who which carries out the management functions of a listed company (board member). A non-executive director means a member of the board which carries out the supervisory functions – those of a supervisory board. The Directive is expected to cover all systems of company bodies in Member States, both dual board systems (with separate management and supervisory functions) and unitary boards in which a single board carries out both functions. 

Selection of the best qualified candidates


Listed companies which do not meet the above-mentioned requirements will be obliged to select the best qualified candidates for director positions on the basis of a comparative assessment of the qualifications of each of them. They will then have to set establish clear, neutrally formulated, unambiguous and non-discriminatory criteria in advance of the selection process, and apply them throughout the selection process, including:

  • during the preparation of vacancy notices; 
  • the pre-selection phase; 
  • the shortlisting phase;
  • the establishment of selection pools of candidates. 

Importantly, the above objectives concern the overall gender balance among directors and, pursuant to recital 35 of the Directive, should not interfere with the concrete choice of individual directors. Consequently, the decision on the appropriate directors remains with the listed companies and the shareholders.

Reporting on gender representation 


Member States will require listed companies to provide information to the competent authorities, once a year, about the gender representation on their boards, distinguishing between executive and non-executive directors and regarding the measures taken to achieve the applicable objectives laid down in the Directive. Member States will require listed companies to publish such information in an appropriate and easily accessible manner on their websites. On the basis of the information provided, Member States will publish and regularly update, in an easily accessible and centralised manner, a list of the listed companies that have achieved either of the objectives laid down in the Directive.

Where a listed company has not achieved the objectives, the information should include the reasons for failure and a comprehensive description of the measures which the listed company has already taken or intends to take in order to achieve them.

Penalties for non-compliance with the Directive


For non-compliance with the requirements of the Directive, Member States will lay down rules on penalties applicable to infringements by listed companies of the national provisions and will take all necessary measures to ensure that they are implemented. In particular, Member States will ensure that adequate administrative or judicial procedures are available to enable the obligations deriving from the Directive to be enforced. The penalties must be effective, proportionate and dissuasive. Such penalties may comprise fines or the possibility for a judicial body to annul a decision concerning the selection of directors made contrary to the national provisions adopted pursuant to the Directive or to declare it null and void. Member States should, by 28 December 2024, notify the Commission of those rules and measures and should notify it, without delay, of any subsequent amendment affecting them.

Importantly, listed companies may be held liable only for acts or omissions which can be attributed to them in accordance with national law.

Member States may introduce or maintain provisions which are more favourable than those laid down in the Directive to ensure a more balanced representation of women and men in respect of listed companies incorporated in their national territory. They also designate one or more bodies for the promotion, analysis, monitoring and support of gender balance on company boards. Furthermore, they adopt and publish, by 28 December 2024, the laws, regulations and administrative provisions necessary to comply with this Directive, and immediately inform the Commission about it.

Reports on the implementation of the Directive


By 29 December 2025, and subsequently every two years, Member States should communicate to the Commission a report on the implementation of the Directive. Such a report should include comprehensive information about the measures taken with a view to achieving the objectives laid down in the Directive.
Starting from 29 December 2026, and every two years thereafter, the Commission will issue a specific report ascertaining, among other things, whether and how the conditions laid down the Directive are fulfilled.

By 31 December 2030 for the first time, and every two years thereafter, the Commission will review the application of the Directive and report to the European Parliament and to the Council. The Commission will evaluate in particular whether the objectives of this Directive have been achieved.

In its report, the Commission will assess whether, in the light of developments in the representation of women and men on boards at different levels of decision-making throughout the economy and taking into account whether the progress made is sufficiently sustainable, the Directive is an efficient and effective instrument for increasing the gender balance on boards. On the basis of that assessment, the Commission will consider whether there is a need to extend the duration of the Directive beyond 31 December 2038 or whether there is a need to amend it, for instance:

  • by extending its scope to non-listed companies which do not fall within the definition of SMEs, or
  • by revising the conditions so as to ensure continued progress towards a more balanced representation between women and men among executive and non-executive director positions or all director positions in listed companies.

Have you got questions about the Directive on improving the gender balance? You are welcome to contact us »



Deutsche Version ​


Richtlinie zur Gewährleistung einer ausgewogeneren Vertretung von Frauen und Männern unter den Direktoren börsennotierter Gesellschaften 


Die Mitgliedstaaten sind verpflichtet, bis zum 28. Dezember 2024 die Vorschriften der Richtlinie des Europäischen Parlaments und des Rates (EU) vom 23. November 2022 zur Gewährleistung einer ausgewogeneren Vertretung von Frauen und Männern unter den Direktoren börsennotierter Gesellschaften und über damit zusammenhängende Maßnahmen zu implementieren. 

Hauptziel dieser Richtlinie ist die Gewährleistung einer ausgewogenen Vertretung von Frauen und Männern unter den Direktoren börsennotierter Gesellschaften. Um das Ziel einer ausgewogeneren Vertretung der Geschlechter zu erreichen, sollen wirksame Maßnahmen ergriffen werden, die die Zusammensetzung der Leitungsorgane von Gesellschaften in dieser Hinsicht verbessern sollen.

Zielgruppe der Richtlinie zur ausgewogeneren Vertretung der Geschlechter


Die Richtlinie findet Anwendung auf börsennotierte Gesellschaften, worunter Gesellschaften verstanden werden, die ihren eingetragenen Sitz in einem Mitgliedstaat haben und deren Anteile zum Handel an einem geregelten Markt in mindestens einem Mitgliedstaat zugelassen sind; Die Vorschriften dieser Richtlinie gelten dagegen nicht für Kleinstunternehmen, kleine und mittlere Unternehmen (KMU).

Pflichten in Bezug auf die ausgewogenere Vertretung der Geschlechter, die sich aus der Richtlinie ergeben


Börsennotierte Gesellschaften werden auf der Grundlage inländischer Vorschriften verpflichtet sein, bis zum 30. Juni 2026 eines der nachstehend genannten Ziele zu erreichen:

  • das unterrepräsentierte Geschlecht soll mindestens 40 % (nicht mehr jedoch als 49%) der nicht geschäftsführenden Direktoren stellen 
  • Oder das unterrepräsentierte Geschlecht soll mindestens 33% (maximal 49%) aller Direktoren stellen, wozu die Posten der geschäftsführenden und der nicht geschäftsführenden Direktoren/zählen. 

Unter einem „geschäftsführenden Direktor“ ist in einem monistischen System ein für die Geschäftsführung zuständiges Mitglied des Leitungsorgans einer börsennotierten Gesellschaft oder, in einem dualistischen System, ein Mitglied des Vorstands einer börsennotierten Gesellschaft zu verstehen. Dagegen ist unter einem nicht geschäftsführenden Direktor lt. der in der Richtlinie enthaltenen Definition eine Person zu verstehen, die ein Mitglied des Aufsichtsrats einer Gesellschaft ist.  Die Richtlinie soll alle in den Mitgliedstaaten existierenden Systeme von Gesellschaftsorganen betreffen – sowohl dualistische (in dem getrennte Leitungsorgane die Funktionen eines Vorstands und eines Aufsichtsrats ausführen), als auch monistische, in denen ein Organ diese beiden Funktionen wahrnimmt. 

Verfahren zur Auswahl der qualifiziertesten Kandidaten


Börsennotierte Gesellschaften, die die o.g. Voraussetzungen nicht erfüllen, werden verpflichtet sein, ein Verfahren zur Auswahl der  am besten geeigneten Kandidaten für Direktorenstellen auf der Grundlage eines Vergleichs der Qualifikationen jedes  Kandidaten durchzuführen. In diesem Fall wird es außerdem notwendig sein, noch vor Beginn des Auswahlverfahrens auf eine nicht diskriminierende Weise klare, neutral formulierte und eindeutige Kriterien festzulegen und diese Kriterien anschließend während des gesamten Auswahlverfahren anzuwenden, d.h.: 

  • bei der Formulierung der Bekanntmachungen über die Ausschreibung; 
  • bei der Vorauswahl der Kandidaten; 
  • bei der Erstellung der Auswahlliste;
  • bei der Bildung von Auswahlpools von Kandidaten. 

Hervorzuheben ist, dass die o.g. Ziele für eine ausgewogene Vertretung der Geschlechter unter den Direktoren im Allgemeinen sorgen und lt. Randnummer 35 der Richtlinie keinen Einfluss auf die konkrete Auswahl eines einzelnen Direktors im konkreten Einzelfall haben sollen. Im Endeffekt bleibt die Auswahl geeigneter Direktoren nach wie vor den börsennotierten Gesellschaften und den Aktionären überlassen.

Weitergabe von Informationen zur Vertretung der Geschlechter 


Die Mitgliedstaaten verpflichten die börsennotierten Gesellschaften, den zuständigen Behörden jährlich Angaben zu dem Anteil der Geschlechter in ihren Leitungsorganen – unter Aufteilung in geschäftsführende und nicht geschäftsführende Direktoren – sowie zu den von ihnen zur Erfüllung der Zielvorgaben dieser Richtlinie eingeleiteten Maßnahmen vorzulegen. Die Mitgliedstaaten verpflichten die börsennotierten Gesellschaften, diese Angaben in geeigneter leicht zugänglicher Form auf ihren Webseiten zu veröffentlichen. Auf der Grundlage der bereitgestellten Informationen veröffentlichen die Mitgliedstaaten auf leicht zugängliche und zentralisierte Weise eine Liste der börsennotierten Gesellschaften, die irgendeine der in der Richtlinie genannten Zielvorgaben erreicht haben.

Werden die Zielvorgaben nicht erreicht, so sind die Gründe hierfür zu nennen, und es ist umfassend darzulegen, welche Maßnahmen die börsennotierte Gesellschaft bereits ergriffen hat oder zu ergreifen gedenkt, um die Zielvorgaben zu erfüllen.

Sanktionen bei Verstößen gegen die Richtlinie


Für den Fall, dass die Zielvorgaben der Richtlinie nicht erreicht werden, erlassen die Mitgliedstaaten Vorschriften über Sanktionen, die bei Verstößen der börsennotierten Gesellschaften gegen die nationalen Vorschriften zu verhängen sind, und treffen alle für die Anwendung der Sanktionen erforderlichen Maßnahmen. Die Mitgliedstaaten sorgen insbesondere dafür, dass es geeignete Verwaltungs- oder Gerichtsverfahren gibt, um die Erfüllung der sich aus der Richtlinie ergebenden Verpflichtungen durchsetzen zu können. Die Sanktionen müssen wirksam, verhältnismäßig und abschreckend sein. Derartige Sanktionen können Geldbußen oder die Möglichkeit einer gerichtlichen Instanz, einen Beschluss hinsichtlich der Auswahl von Direktoren zu annullieren oder für nichtig zu erklären, umfassen, wenn dabei gegen die nationalen Vorschriften zur Umsetzung von Artikel 6 verstoßen wurde. Die Mitgliedstaaten teilen der Kommission diese Vorschriften und Maßnahmen bis zum 28. Dezember 2024 mit und melden ihr unverzüglich alle diesbezüglichen Änderungen.

Wichtig ist, dass börsennotierte Gesellschaften nur für die Handlungen oder Unterlassungen haftbar gemacht werden können, die ihnen nach nationalem Recht zuzuschreiben sind.

Die Mitgliedstaaten dürfen Vorschriften einführen oder beibehalten, die eine ausgewogenere Vertretung von Frauen und Männern in in ihrem Hoheitsgebiet niedergelassenen börsennotierten Gesellschaften noch stärker als die in der Richtlinie festgelegten Vorschriften begünstigen. Sie bezeichnen außerdem eine oder mehrere Stellen, deren Aufgabe darin besteht, die ausgewogene Vertretung der Geschlechter in den Leitungsorganen zu fördern, zu analysieren, zu beobachten und zu unterstützen. Die Mitgliedstaaten erlassen und veröffentlichen bis zum 28. Dezember 2024 die Rechts- und Verwaltungsvorschriften, die erforderlich sind, um dieser Richtlinie nachzukommen. Sie teilen der Kommission unverzüglich den Wortlaut dieser Vorschriften mit.

Berichte über die Umsetzung der Richtlinie


Bis zum 29. Dezember 2025 und anschließend alle zwei Jahre übermitteln die Mitgliedstaaten der Kommission einen Bericht über die Umsetzung dieser Richtlinie. Dieser Bericht enthält u.a. ausführliche Angaben zu den ergriffenen Maßnahmen im Hinblick auf das Erreichen der in der Richtlinie festgelegten Zielvorgaben.

Bis zum 29. Dezember 2026 und danach alle zwei Jahre legt die Kommission einen entsprechenden Bericht vor, in dem sie unter anderem prüft, ob und wie die in der Richtlinie festgelegten Bedingungen erfüllt sind. 

Bis zum 31. Dezember 2030 und danach alle zwei Jahre überprüft die Kommission die Anwendung dieser Richtlinie und erstattet dem Europäischen Parlament und dem Rat Bericht.  Die Kommission bewertet insbesondere, ob die Ziele dieser Richtlinie erreicht wurden.

In ihrem Bericht bewertet die Kommission, ob die Richtlinie angesichts der Entwicklungen bei der Vertretung von Frauen und Männern in den Leitungsorganen auf verschiedenen Entscheidungsebenen in der gesamten Wirtschaft und unter Berücksichtigung der Frage, ob die erzielten Fortschritte hinreichend nachhaltig sind, ein effizientes und wirksames Instrument ist, um eine ausgewogenere Vertretung der Geschlechter in den Leitungsorganen von Unternehmen zu erreichen.  Auf der Grundlage dieser Bewertung prüft die Kommission, ob es notwendig ist, die Geltungsdauer dieser Richtlinie über den 31. Dezember 2038 hinaus zu verlängern oder ob sie geändert werden muss, indem beispielsweise:

  • ihr Anwendungsbereich auf nicht börsennotierte Gesellschaften ausgeweitet wird, die nicht unter die Definition von KMU fallen,
  • die Bedingungen überarbeitet werden, um weitere Fortschritte im Hinblick auf eine ausgewogenere Vertretung von Frauen und Männern unter den geschäftsführenden Direktoren und nicht geschäftsführenden Direktoren oder unter allen Direktoren in börsennotierten Gesellschaften zu gewährleisten.

Haben Sie Fragen zur Richtlinie über eine ausgewogenere Vertretung der Geschlechter? Setzen Sie sich mit uns in Verbindung​ »

Kontakt

Contact Person Picture

Katarzyna Brzozowska

radca prawny

Wyślij zapytanie

Contact Person Picture

Katarzyna Kołodziej

adwokat, LL.M.

Wyślij zapytanie



Skip Ribbon Commands
Skip to main content
Deutschland Weltweit Search Menu