Nasz strona wykorzystuje pliki cookies w celu personalizacji oferty wysyłanej do klientów oraz analizy zachowania użytkowników, tak aby dostarczać usługi na najwyższym poziomie. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych. Dalsze informacje można znaleźć w polityce prywatności.



Jak poradzić sobie ze skutkami powodzi? Krótki poradnik dla przedsiębiorców

PrintMailRate-it

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Alicja Szyrner, Michał Majnusz

18 września 2024


Przedstawiamy 10 podstawowych działań, które mogą podjąć przedsiębiorcy dotknięci skutkami powodzi.

 

1.     Wprowadzenie przestoju w firmie

W sytuacji gdy przedsiębiorca z uwagi na skutki powodzi nie może prowadzić swojej działalności, może wprowadzić przestój w zakładzie pracy. Pracownikom, którzy byli gotowi do wykonywania pracy, a doznali przeszkód w jej świadczeniu, przysługuje wynagrodzenie wynikające z ich osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną. Jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania, przysługuje im 60% wynagrodzenia, jednak nie mniej niż wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę.

 

2.     Polecenie pracownikom usuwania skutków powodzi

Pracodawca, który ucierpiał wskutek powodzi, ma prawo powierzyć pracownikom wykonywanie pracy innego rodzaju niż wynika to z nawiązanego stosunku pracy, jeżeli jest to konieczne w związku z usuwaniem skutków powodzi. W przypadku powierzenia takiej pracy pracownik zachowuje prawo do dotychczasowego wynagrodzenia, obliczonego według zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego.

 

3.     Polecenie pracy zdalnej

Jeżeli z powodu powodzi pracodawca nie może zapewnić pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w dotychczasowym miejscu, ma prawo polecić pracownikom wykonywanie pracy zdalnej na warunkach i zasadach określonych w Kodeksie pracy.

 

4.     Wnioskowanie o udzielenie ulgi w spłacie składek do ZUS

Przedsiębiorcy, którzy ucierpieli wskutek powodzi i napotkają na trudności w bieżącym regulowaniu składek, mogą zwrócić się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) z wnioskiem o odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie należności na raty. Zawarcie ugody z ZUS powoduje, że od zaległych składek nie nalicza się odsetek. Pobierana jest jedynie opłata prolongacyjna, która jest niższa od potencjalnych odsetek. Zawarcie ugody oraz terminowe opłacanie ustalonych rat składek nie pozbawia przedsiębiorcy możliwości uzyskania zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, które może okazać się potrzebne, np. przy postępowaniach przetargowych.

 

5.     Odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie zapłaty podatków na raty

Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na obszarze gmin lub miejscowości na których wprowadzono stan klęski żywiołowej mogą wnioskować o:

– odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie zapłaty podatku na raty, lub

– odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub z odsetkami od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, lub

– umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowej odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej.

Prawo złożenia wniosku obowiązuje do 31 grudnia 2025 r.

 

6.     Złożenie wniosku o udzielenie nieoprocentowanej pożyczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na wypłatę wynagrodzenia pracownikom

Pracodawca, który w wyniku powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej lub istotnie ograniczył jej prowadzenie na obszarach gmin lub miejscowości poszkodowanych na których wprowadzono stan klęski żywiołowej, może złożyć do właściwego marszałka województwa wniosek o udzielenie nieoprocentowanej pożyczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Jest to możliwe, jeżeli z powodu skutków powodzi pracodawca nie dysponuje wystarczającymi środkami na wypłatę wynagrodzenia pracownikom za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych można pokryć wynagrodzenie do wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej z poprzedniego kwartału, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od pracodawcy.

 

7.     Wnioskowanie o pożyczkę dla przedsiębiorców na usuwanie skutków powodzi

Przedsiębiorcy zatrudniający do 50 pracowników, wykonujący działalność gospodarczą na obszarach gmin lub miejscowości, na których wprowadzono stan klęski żywiołowej – mogą się ubiegać o pożyczkę na usuwanie szkód w rzeczowych aktywach trwałych lub obrotowych powstałych w wyniku powodzi, w miejscu faktycznego wykonywania działalności gospodarczej lub w środkach trwałych oddanych do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.


Pożyczka może być przeznaczona również na remont lub przystosowanie innego lokalu lub budynku do prowadzenia działalności gospodarczej, jeśli usuwanie szkód w dotychczasowym miejscu prowadzenia działalności wiązałoby się ze zwiększonym ryzykiem powtórnego zniszczenia przez powódź w przyszłości.


Pożyczka może być udzielona do wysokości szkody poniesionej w wyniku powodzi, lecz nie większa niż 50 tys. zł.

 

8.     Możliwość powoływania się na siłę wyższą w przypadku wymagalnych zobowiązań gospodarczych

Powódź oraz wprowadzenie stanu klęski żywiołowej, jeżeli wpływają na wykonanie umowy, mogą być uznane za siłę wyższą stanowiącą przeszkodę w jej realizacji. Siła wyższa może prowadzić do wyłączenia odpowiedzialności przedsiębiorcy za niewykonanie bądź nienależyte wykonanie umowy, o ile zostało to przewidziane w umowie. Ponadto przedsiębiorca narażony na odpowiedzialność z powodu niewykonania umowy może powoływać się na wynikającą z przepisów powszechnie obowiązujących przesłankę nadzwyczajnej zmiany stosunków, której strony nie brały pod uwagę przy zawieraniu umowy i która to zmiana jednocześnie powoduje nadmierne utrudnienie spełnienia świadczenia umownego lub groźbę rażącej straty.


Dodatkowo, w przypadku gdy z powodu siły wyższej przedsiębiorca nie może dochodzić swoich roszczeń przed sądem lub innym organem powołanym do rozpoznawania spraw danego rodzaju, bieg terminu przedawnienia tych roszczeń podlega zawieszeniu przez czas trwania siły wyższej.

 

9.     Udokumentowanie oraz zgłoszenie szkód ubezpieczycielowi

Po wykryciu zniszczenia mienia pierwszym krokiem powinno być dokładne udokumentowanie zdarzenia. Szkody należy dokumentować za pomocą zdjęć zniszczonego mienia, robiąc zdjęcia z różnych kątów, zarówno z bliska, jak i z daleka.


Ważne jest również podjęcie działań mających na celu zapobieganie pogłębianiu się szkody oraz zabezpieczenie mienia przed dalszym uszkodzeniem. W przeciwnym razie możemy narazić się na zarzut przyczynienia się do szkody, co może skutkować obniżeniem lub odmową wypłaty odszkodowania.


Następnie należy sporządzić spis uszkodzonego mienia oraz oszacować wartość poniesionej szkody.

Ostatecznie szkodę należy zgłosić ubezpieczycielowi w terminie określonym w umowie ubezpieczeniowej. Zazwyczaj termin zgłoszenia szkody waha się od 3 do 7 dni (w zależności od ubezpieczyciela), dlatego nie należy zwlekać z tym krokiem.

 

10.  Zwolnienie od podatków z tytułu otrzymanych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń i darowizn

Przedsiębiorcy, którzy w ramach pomocy na usuwanie skutków powodzi, otrzymali pomoc w postaci darmowych lub częściowo darmowych usług lub darowizn rzeczy materialnych lub nieoprocentowanej pożyczki z FGŚP (patrz pkt 6), nie muszą rozpoznawać podatku dochodowego z tytułu otrzymanych usług i towarów, jeżeli zostaną one w terminie do 31 grudnia 2025 r. wykorzystane przez obdarowanego na usunięcie skutków powodzi.


Również z mocą wsteczną, od 12 września 2024 r. do końca tego roku objęto 0% stawką VAT towary i usługi na cele związane z pomocą osobom poszkodowanym wskutek powodzi, realizowane za pośrednictwem podmiotów zwykle organizujących pomoc i dystrybucję świadczeń w tego rodzaju kataklizmach, tj.: organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Dodatkowo, aby skorzystać z obniżonej stawki VAT konieczne będzie zawarcie pisemnej umowy pomiędzy podatnikiem a jednym ze wskazanych wyżej podmiotów, z której wynikać będzie, że darowizna związana jest z pomocą poszkodowanym w wyniku powodzi. ​


Kontakt

Contact Person Picture

Alicja Szyrner

radca prawny

Wyślij zapytanie

Contact Person Picture

Michał Majnusz

radca prawny

+48 882 786 777

Wyślij zapytanie



Deutschland Weltweit Search Menu