Nasz strona wykorzystuje pliki cookies w celu personalizacji oferty wysyłanej do klientów oraz analizy zachowania użytkowników, tak aby dostarczać usługi na najwyższym poziomie. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych. Dalsze informacje można znaleźć w polityce prywatności.



Dyrektywa Omnibus – kolejne zmiany w prawie ochrony konsumentów

PrintMailRate-it

 

Damian Dobosz

30 maja 2022 r.

 

Od 28 maja 2022 r. sprzedawcy i usługodawcy w Unii Europejskiej muszą przestrzegać nowych zasad wynikających z dyrektywy 2019/2161 w odniesieniu do lepszego egzekwowania i modernizacji unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumentów (dyrektywa Omnibus).

 

Celem dyrektywy Omnibus jest zwiększenie ochrony praw konsumentów w przestrzeni e-commerce co do kształtowania cen i rankingów produktów przez sprzedawców, a także zapobieganie sztucznemu zawyżaniu i obniżaniu cen.

 

Nowe wymogi dotyczące sprzedaży internetowej

 

Sprzedawcy i usługodawcy będą mieli nowe obowiązki, m.in.:

  • informowanie o najniższej cenie stosowanej 30 dni przed obniżeniem ceny produktu;
  • szczególny sposób ustalania cen towarów z krótkim terminem przydatności lub ulegającym szybkiemu zepsuciu;
  • informowanie o zasadach plasowania produktów i korzystania z płatnej reklamy;
  • publikowanie recenzji produktów jedynie od konsumentów, którzy faktycznie nabyli dany produkt;
  • informowanie o głównych parametrach wykorzystywanych do tworzenia rankingu produktów i plasowaniu oferty;
  • informowanie o podziale obowiązków prawnych wobec konsumenta pomiędzy dostawcą usług lub treści cyfrowych a platformą handlową.

 

Powyżej wskazano jedynie najważniejsze z najnowszych zmian w prawie ochrony konsumentów. Obowiązki nałożone na przedsiębiorcę różnią się zależnie od tego, czy sprzedaż następuje online, czy w sklepach stacjonarnych.

 

Sankcje

Przewiduje się, że za nieprzestrzeganie nowych przepisów dotyczących uwidaczniania cen Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej może nałożyć na przedsiębiorcę karę pieniężną w wysokości do 20 tys. zł. Jeśli przedsiębiorca ponownie naruszy przepisy, kara pieniężna wzrasta do 40 tys. zł.

 

Ponadto Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może uznać nieprzestrzeganie nowych przepisów za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości max. 10% obrotu przedsiębiorcy.

 

Jak się przygotować na zmiany?

Rekomendujemy Państwu przygotowanie się na zmiany poprzez:

  • aktualizację regulaminu sprzedaży;
  • aktualizację cen oferowanych produktów;
  • weryfikację sposobu wprowadzania obniżonych cen;
  • weryfikację reklam pod kątem zgodności z prawem ochrony konsumentów;
  • weryfikację zasad sporządzania i wykorzystywania rankingów;
  • weryfikację zasad plasowania produktów, spełnienia obowiązków informacyjnych wobec konsumenta;
  • przeprowadzenie szkolenia dla personelu w zakresie najnowszych zmian w prawie ochrony konsumentów.

 

W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z ekspertami Rödl & Partner.

Kontakt

Contact Person Picture

dr Anastazja Niedzielska-Pitera

radca prawny

Senior Associate

Wyślij zapytanie

Profil

Deutschland Weltweit Search Menu