Nasz strona wykorzystuje pliki cookies w celu personalizacji oferty wysyłanej do klientów oraz analizy zachowania użytkowników, tak aby dostarczać usługi na najwyższym poziomie. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych. Dalsze informacje można znaleźć w polityce prywatności.



Pomoc dla przedsiębiorstw energochłonnych zwolniona z CIT

PrintMailRate-it

​​​​Magdalena Szwarc

12 czerwca 2025


W maju 2025 roku kancelaria Rödl & Partner wygrała przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym (WSA) w Olsztynie precedensowy spór z dyrektorem Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) w zakresie zwolnienia z opodatkowania pomocy dla przedsiębiorstw energochłonnych w latach 2022-2024.

Czego dotyczyła spraw​a?


Sedno sporu stanowiła odpowiedź na pytanie, czy pomoc dla przedsiębiorstw energochłonnych w postaci rekompensat związanych z nagłymi wzrostami cen gazu i energii elektrycznej w latach 2022-2024, po agresji Rosji na Ukrainę – o które ubiegali się przedsiębiorcy z pewnych gałęzi gospodarki – stanowi dochód zwolniony z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT).

Z naszego doświadczenia wynika, że przedsiębiorcy, zachowując ostrożność, wykazywali  otrzymaną pomoc jako przychód opodatkowany. Dyrektor KIS (mimo pojawiających się w roku 2023 pozytywnych dla podatników rozstrzygnięć) utrzymywał, że uzyskana przez przedsiębiorców pomoc nie ma charakteru dotacji, a zatem nie może skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. 

Stanowisko WS​A


WSA w Olsztynie uznał zarzuty, zarówno o charakterze materialnym, jak i procesowym, oraz bogatą argumentację prezentowane przez naszą kancelarię. Podkreślił m.in., że rekompensaty otrzymane przez przedsiębiorców energochłonnych na podstawie programów rządowych stanowią dotację w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, a tym samym korzystają ze zwolnienia z podatku. 

Sąd uznał również, że jedynym warunkiem korzystania z tego zwolnienia jest, aby wsparcie pochodziło z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. WSA szczególnie podkreślił wykładnię spornego przepisu w kontekście przepisów prawa unijnego – w tym obowiązku podejmowania przez państwa członkowskie wszelkich działań w celu wypełniania  zadań Unii i  powstrzymywania się od podejmowania wszelkich działań, które mogłyby zagrażać urzeczywistnieniu celów Unii. W ocenie sądu takim działaniem bezsprzecznie byłoby opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych pomocy dla sektorów energochłonnych związanej z nagłymi wzrostami cen gazu ziemnego i energii elektrycznej w latach 2022-2024.

Odnosząc się do zarzutów procesowych, sąd wskazał również, że zbyt lakoniczne odniesienie się KIS w interpretacji do innych rozstrzygnięć, które przywołuje wnioskodawca jako część jego stanowiska – bądź całkowity brak takiego odniesienia się przez organ stanowi naruszenie przepisów postępowania. Niewystarczające jest też poinformowanie, że powołane we wniosku orzeczenia sądowe lub interpretacje indywidualne zostały wydane w sprawach innych wnioskodawców i nie mogą stanowić źródła praw i obowiązków dla innych podatników. Powinno być ono uzupełnione odpowiednią argumentacją prawną, z której strona uzyska informację, dlaczego powyższe orzeczenia czy interpretacje nie znajdują zastosowania w jej sprawie, ewentualnie – z jakiego powodu organ uważa, że stanowisko zawarte w powołanych przez skarżącą interpretacjach było błędne. 


Jeżeli korzystałeś z rekompensat dla przedsiębiorstw energochłonnych związanych z gwałtownymi wzrostami cen gazu i/lub energii w latach 2022-2024 i chcesz uzyskać więcej szczegółów na temat możliwości odzyskania nadpłaconego podatku CIT – skontaktuj się​ z nami. 
Skip Ribbon Commands
Skip to main content
Deutschland Weltweit Search Menu