Nasz strona wykorzystuje pliki cookies w celu personalizacji oferty wysyłanej do klientów oraz analizy zachowania użytkowników, tak aby dostarczać usługi na najwyższym poziomie. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych. Dalsze informacje można znaleźć w polityce prywatności.



Rozwiązanie umowy o pracę - jak to zrobić zgodnie z prawem?

PrintMailRate-it

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Agnieszka Szczodra-Hajduk, Weronika Kobylarz

25 czerwca 2025


Zakończenie stosunku pracy to często trudna decyzja zarówno z punktu widzenia pracownika, jak i pracodawcy. Może wynikać z różnych przyczyn: zmiany planów zawodowych, sytuacji życiowej, czy też potrzeb organizacyjnych firmy. Niezależnie od powodu, rozwiązanie umowy o pracę wymaga znajomości przepisów prawa oraz dopełnienia określonych formalności. 

W tym artykule wyjaśniamy:



Czym różni się rozwiązanie umowy o pracę od jej wygaśnięcia?​

Rozwiązanie umowy o pracę następuje na skutek działania przynajmniej jednej ze stron - pracownika lub pracodawcy - i wymaga złożenia odpowiedniego oświadczenia woli. Rozwiązanie umowy może nastąpić w formie np. wypowiedzenia lub porozumienia stron. ​Z kolei wygaśnięcie umowy następuje automatycznie, z mocy prawa, bez potrzeby składania jakichkolwiek oświadczeń.​ Może do niego dojść jedynie w trzech przypadkach, określonych w Kodeksie pracy:​

  • śmierć pracownika,
  • śmierć pracod​​awcy,​
  • ​​tymczasowe aresztowanie (trwające dłużej niż 3 miesiące).
Pomimo że wygaśnięcie umowy o pracę również prowadzi do ustania stosunku pracy, nie należy mylić go z rozwiązaniem umowy o pracę.


Jak prawidłowo rozwiązać umowę o pracę?

Rozwiązanie umowy o pracę wymaga zachowania formy pisemnej, zwłaszcza gdy następuje przez oświadczenie jednej ze stron. W przypadku wypowiedzenia umowy z zachowaniem okresu wypowiedzenia dokument powinien zawierać:
  • ​miejscowość i datę,
  • dane pracodawcy i pracownika,
  • oświadczenie o wypowiedzeniu ze wskazaniem daty zawarcia umowy o pracę,
  • oświadczenie o zachowaniu okresu wypowiedzenia z określeniem terminu jego upływu,
  • ​​podpis strony wypowiadającej umowę oraz, jeśli to możliwe, potwierdzenie strony przyjmującej.​



formalności, rozwiązanie umowy o pracę


Jakie są cztery możliwe sposoby rozwiązania umowy o pracę?

Art. 30 § 1 Kodeksu pracy, wprowadza cztery podstawowe tryby rozwiązania umowy o pracę: 

Na mocy porozumienia stron

Ten tryb rozwiązania umowy jest z pewnością najbardziej polubownym sposobem zakończenia stosunku pracy. Wymaga zgody obu stron i powinno określać datę ustania stosunku pracy. Jeżeli w porozumieniu strony nie określiły, choćby w sposób dorozumiany, terminu ustania stosunku pracy, rozwiązuje się on w dacie zawarcia porozumienia. Porozumienie stron może dotyczyć wszystkich rodzajów umów, tj. na czas nieokreślony, czas określony, okres próbny. Zawarcie porozumienia nie wymaga podania przyczyny. 

Przez oświadczenie jednej ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia 

Zarówno pracownik, jak i pracodawca mogą złożyć wypowiedzenie umowy o pracę, zachowując okres wypowiedzenia. Pracownik nie musi podawać przyczyny wypowiedzenia, a okres wypowiedzenia umowy zależy od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy i rodzaju umowy. Okres wypowiedzenia liczony jest od dnia złożenia wypowiedzenia i pracownik ma obowiązek świadczenia pracy w tym czasie, chyba że strony ustalą inaczej.

Przez oświadczenie jednej ze stron bez zachowania okresu wypowiedzenia (tryb natychmiastowy)

Taki sposób rozwiązania umowy jest możliwy zarówno w przypadku pracodawcy jak i pracownika. Pracodawca może rozwiązać umowę o pracę z pracownikiem zarówno z winy (art. 52 KP) jak i bez winy pracownika (art. 53 KP). Pracownik natomiast może rozwiązać umowę w trybie natychmiastowym wyłącznie w przypadku zawinionym przez pracodawcę (art. 55 KP).

Z upływem czasu, na jaki została zawarta

​Dotyczy umów na czas określony oraz umów na okres próbny. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że w tym przypadku nie jest potrzebne żadne oświadczenie woli, ponieważ zakończenie stosunku pracy następuje automatycznie wraz z upływem ustalonego terminu. W rzeczywistości jednak, aby doszło do takiego rozwiązania umowy, niezbędne jest wcześniejsze złożenie oświadczeń woli przez obie strony - już na etapie zawierania umowy. To wtedy strony wspólnie ustalają czas jej trwania, wskazując konkretną datę zakończenia.​


sposoby rozwiązanie umowy o pracę 


Który sposób rozwiązania umowy jest najkorzystniejszy z punktu widzenia pracownika?

Niewątpliwie, najkorzystniejszym dla pracownika trybem rozwiązania umowy o pracę jest porozumienie stron. Umożliwia ono ustalenie dogodnego terminu zakończenia współpracy oraz warunków rozwiązania, co może ułatwić poszukiwanie pracy i zabezpieczyć interesy pracownika. 

Alternatywnie, rozwiązanie umowy z zachowaniem okresu wypowiedzenia daje pracownikowi czas na znalezienie innej pracy oraz prawo do świadczenia pracy i wynagrodzenia w okresie wypowiedzenia. Pracodawca w takim przypadku również zyskuje czas na organizację zadań w zespole lub przeprowadzenie rekrutacji.


Jakie okresy wypowiedzenia obowiązują strony stosunku pracy?​

​​Okres wypowiedzenia umowy o pracę zależy od okresu zatrudnienia pracownika u danego pracodawcy oraz rodzaju umowy. 

Art. 36 § 1 Kodeksu pracy wskazuje na obowiązujące okresy wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony i na czas określony. Wynoszą one odpowiednio:
  • 2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy,
  • 1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy,
  • ​​3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata.

Natomiast w przypadku umowy o pracę zawartej na okres próbny, okres wypowiedzenia zgodnie z art. 34 Kodeksu pracy wynosi:
  • ​3 dni robocze, jeżeli okres próbny nie przekracza 2 tygodni,
  • 1 tydzień, jeżeli okres próbny jest dłuższy niż 2 tygodnie,
  • ​​2 tygodnie, jeżeli okres próbny wynosi 3 miesiące.

Z praktycznego punktu widzenia, warto zaznaczyć, że okres wypowiedzenia umowy o pracę obejmujący tydzień lub miesiąc albo ich wielokrotność  kończy się odpowiednio w sobotę lub ostatniego dnia miesiąca.


Kiedy pracownik może rozwiązać umowę o pracę w trybie natychmiastowym?

Kodeks pracy przewiduje, że rozwiązanie umowy o pracę przez pracownika bez zachowania okresu wypowiedzenia jest możliwe tylko w następujących sytuacjach:
  • jeżeli zostanie wydane orzeczenie lekarskie stwierdzające szkodliwy wpływ wykonywanej pracy na zdrowie pracownika,
  • ​gdy pracodawca dopuści się wobec pracownika ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków.

W takim przypadku pracownik ma miesiąc od dnia, w którym dowiedział się o przyczynie, na złożenie pisemnego oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia.​
​​

jak doradzamy prawo pracy

Kiedy pracodawca może rozwiązać umowę o pracę w trybie natychmiastowym?

Z punktu widzenia pracodawcy, może on rozwiązać umowę w trybie natychmiastowym zarówno w sytuacjach zawinionych, jak i niezawinionych przez pracownika. Swoboda pracodawcy jest jednak ograniczona przez przypadki enumeratywnie wymienione w Kodeksie pracy.

Rozwiązanie umowy w trybie natychmiastowym z winy pracownika może nastąpić, gdy pracownik:

  • dopuścił się ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych,
  • popełnił w czasie trwania umowy o pracę przestępstwo, które uniemożliwia dalsze zatrudnianie go na zajmowanym stanowisku, jeżeli przestępstwo jest oczywiste lub zostało stwierdzone prawomocnym wyrokiem,
  • ​utracił ze swojej winy uprawnienia, które są konieczne do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku.

Należy zaznaczyć, że oś​​wiadczenie pracodawcy musi zostać złożone w ciągu miesiąca od dnia, kiedy pracodawca dowiedział się o przyczynie rozwiązania umowy bez wypowiedzenia z winy pracownika.

Rozwiązanie umowy w trybie natychmiastowym bez winy pracownika może nastąpić:

jeśli pracownik jest niezdolny do pracy w skutek choroby trwającej:​

  • ​​dłużej niż 3 miesiące - gdy pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy,
  • ​​dłużej niż łączny okres pobierania z tytułu choroby wynagrodzenia i zasiłku (182 dni lub 270 dni w przypadku gruźlicy) oraz pobierania świadczenia rehabilitacyjnego przez pierwsze 3 miesiące - gdy pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy lub jeżeli niezdolność do pracy została spowodowana wypadkiem przy pracy albo chorobą zawodową,
  • jeśli usprawiedliwiona nieobecność w pracy, z innych przyczyn niż wymienione wyżej, trwa dłużej niż 1 miesiąc.

Co ważne, w tym przypadku nie obowiązuje miesięczny termin na złożenie oświadczenia o rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenia.


Jakie formalności musi spełnić pracodawca po rozwiązaniu umowy?

W przypadku rozwiązania stosunku pracy, pracodawca ma obowiązek dopełnienia kilku istotnych formalności. Kluczowym z nich jest wystawienie i przekazanie pracownikowi świadectwa pracy oraz informacji o okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej - zgodnie z obowiązującymi przepisami powinno to nastąpić w dniu ustania zatrudnienia. Jeżeli jednak z przyczyn obiektywnych nie jest możliwe osobiste przekazanie dokumentu pracownikowi lub osobie przez niego upoważnionej, pracodawca ma obowiązek wysłać świadectwo pracy na ostatni znany adres pracownika w terminie do 7 dni.

Dodatkowo, należy pamiętać o obowiązku wyrejestrowania pracownika z ubezpieczeń społecznych poprzez złożenie formularza ZUS ZWUA.

Jeśli masz pytania dotyczące umów o pracę i ich rozwiązywania, skontaktuj się​ z naszymi ekspertami.​

Skip Ribbon Commands
Skip to main content
Deutschland Weltweit Search Menu