Nasz strona wykorzystuje pliki cookies w celu personalizacji oferty wysyłanej do klientów oraz analizy zachowania użytkowników, tak aby dostarczać usługi na najwyższym poziomie. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych. Dalsze informacje można znaleźć w polityce prywatności.



Co reguluje ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji?

PrintMailRate-it

​​dr ​​​​​​Damian Dobosz, Kinga Janiszewska

22 listopada 2024


Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji [1]​ zabrania przedsiębiorcom popełniania czynów nieuczciwej konkurencji oraz reguluje sankcje finansowe i karne w takich przypadkach. 

Dowiedz się, co reguluje polska ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, na czym polegają czyny nieuczciwej konkurencji oraz jakie sankcje za nie grożą.


S​PIS TREŚCI


Czym jest ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji?


Ustawa ma na celu przeciwdziałanie nieuczciwej konkurencji, a co za tym idzie – ochronę przedsiębiorców i ich klientów. Określa czyny nieuczciwej konkurencji oraz sankcje, jakie grożą za niedostosowanie się do przepisów.

Jak dosłownie wskazano w tekście ustawy:

„Ustawa reguluje zapobieganie i zwalczanie nieuczciwej konkurencji w działalności gospodarczej, w szczególności produkcji przemysłowej i rolnej, budownictwie, handlu i usługach – w interesie publicznym, przedsiębiorców oraz klientów” [1a].


ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji


Co to jest czyn nieuczciwej konkurencji?


Ustawa zawiera ogólną definicję czynu nieuczciwej konkurencji, którym jest „działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta” [1b].
Wśród nich wyszczególnia się czyny:

  • wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa,
  • fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług,
  • wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług,
  • naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa,
  • nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy,
  • naśladownictwo produktów,
  • pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie,
  • utrudnianie dostępu do rynku,
  • przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną,
  • nieuczciwa lub zakazana reklama,
  • organizowanie systemu sprzedaży lawinowej,
  • prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym,
  • nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty za dostarczane towary lub wykonane usługi [1c].

Na czym polega nieuczciwa​​​ konkurencja?


Ustawa wyszczególnia i szerzej opisuje kilka konkretnych praktyk związanych z nieuczciwą konkurencją.

Myląca reklam​​a


Wśród czynów nieuczciwej konkurencji, opisanych w ustawie, zostały wymienione praktyki związane z nieuczciwą lub zakazaną reklamą. Mowa o działaniach takich jak:

  • reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka,
  • reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi,
  • reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci,
  • wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji,
  • reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji [1d].

Naruszenie tajemnicy przedsię​biorstwa


Innym czynem nieuczciwej konkurencji może być naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, a więc ujawnienie, wykorzystanie lub pozyskanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa.

Tajemnicą przedsiębiorstwa określa się informacje techniczne, technologiczne i organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, w stosunku do których przedsiębiorstwo podjęło działania w celu utrzymania ich w poufności.


tajemnica przedsiębiorstwa 


Do czynów nieuczciwej konkurencji w zakresie tajemnicy przedsiębiorstwa zalicza się, m.in:

  • pozyskanie informacji będących tajemnicą przedsiębiorstwa polegające na korzystaniu z tych informacji lub rozporządzaniu nimi, które wynika z nieuprawnionego dostępu, przywłaszczenia, kopiowania dokumentów, przedmiotów, materiałów, substancji, plików elektronicznych obejmujących te informacje,
  • wykorzystywanie informacji będących tajemnicą przedsiębiorstwa polegające na produkowaniu, oferowaniu, wprowadzaniu do obrotu oraz przywozie, wywozie i przechowywaniu towarów [1e].

Oczerniani​​​e podmiotów gospodarczych


Nieuczciwa konkurencja może także polegać na rozpowszechnianiu nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody.

Wśród tych wiadomości wyróżnia się w szczególności wiadomości o:

  • osobach kierujących przedsiębiorstwem,
  • wytwarzanych towarach lub świadczonych usługach,
  • stosowanych cenach,
  • sytuacji gospodarczej lub prawnej [1f].

Gdzie można zgłosić nieuczciwą konkurencj​ę?


Czyny nieuczciwej konkurencji można zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Jest to centralny organ administracji rządowej odpowiedzialny za kształtowanie oraz realizację polityki ochrony konkurencji i konsumentów w Polsce [2].

Co grozi za nieuczciwą konkuren​​​cję? 


Za popełnienie czynu nieuczciwej konkurencji grożą sankcje zarówno cywilne, jak i karne.

Przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać:

  • zaniechania niedozwolonych działań,
  • usunięcia skutków niedozwolonych działań,
  • złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia,
  • naprawienia wyrządzonej szkody,
  • wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści,
  • zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego – jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony [1g].

Za niektóre czyny nieuczciwej konkurencji – m.in. naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, organizowanie systemu sprzedaży lawinowej czy wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, towarów lub usług – grozi odpowiedzialność karna. W zależności od popełnionego czynu karą może być grzywna, ograniczenie wolności i pozbawienie wolności do lat 2 lub pozbawienie wolności od lat 6 do 8 [1h].

Podsumowani​e


Ustawa zawiera generalną i otwartą definicję czynu nieuczciwej konkurencji, która podlega analizie i wykładni w danym stanie faktycznym. Przedsiębiorcy i klienci nie są bezbronni w przypadku wystąpienia czynu nieuczciwej konkurencji. Ustawa ma na celu zapobiegać takim sytuacjom i zwalczać przejawy nieuczciwej konkurencji. W tym celu w ustawie uregulowane zostały sankcje karne i karno-administracyjne. 

Prawo ochrony konkurencji – zaufaj ​ekspertom​

W Rödl & Partner doradzamy w wielu obszarach prawa​, m.in. własności intelektualnej, ochrony konkurencji, ochrony konsumentów, ochrony znaków towarowych. Zgłoś się do nas, jeżeli Twoje prawa zostały naruszone z powodu nieuczciwej konkurencji. Pomożemy Ci ochronić Twoje interesy biznesowe przed nieuczciwymi praktykami.

Prowadzimy również indywidualne warsztaty z zakresu prawa ochrony konsumenta​.


Podstawa prawna:

[1] Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. 1993 nr 47 poz. 211):

  [1a] Art. 1.

  [1b] Art. 3. ust. 1.

  [1c] Art. 3. ust. 2.

  [1d] Art. 16. ust. 1.

  [1e] Art. 11.

  [1f] Art. 14.

  [1g] Art. 18. ust. 1.

  [1h] Art. 23–26.

[2] https://uokik.gov.pl/

Kontakt

Contact Person Picture

dr Damian Dobosz

radca prawny

Senior Associate

Wyślij zapytanie

Profil



Deutschland Weltweit Search Menu