Nasz strona wykorzystuje pliki cookies w celu personalizacji oferty wysyłanej do klientów oraz analizy zachowania użytkowników, tak aby dostarczać usługi na najwyższym poziomie. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych. Dalsze informacje można znaleźć w polityce prywatności.



Innovation Box

PrintMailRate-it

Łukasz Szczygieł, Joanna Bielecka

27 lutego 2019 r. 


Przypominamy, że 1 stycznia 2019 r. weszły w życie regulacje prawne dotyczące nowej preferencji podatkowej w polskim prawie związanej z prowadzeniem działalności innowacyjnej, tzw. Innovation Box. Przyjęte rozwiązanie ma na celu zwiększenie atrakcyjności prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej w Polsce, a w konsekwencji zmianę modelu ekonomicznego na gospodarkę opartą na wiedzy oraz zwiększenie świadomości w zakresie praw własności intelektualnej jako potencjalnych źródeł przychodów.

 

Wskazana preferencja podatkowa zakłada stosowanie do wybranych rodzajów dochodu stawki podatku dochodowego obniżonej do 5%. Zasady funkcjonowania tego nowego rozwiązania są identyczne na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) i podatku dochodowego od osób prawnych (CIT).

 

Zakres Innovation Box


W pierwszej kolejności należy wskazać, że zakres Innovation Box obejmuje dochody osiągane z kwalifikowanych praw własności intelektualnej. Do wspomnianych kwalifikowanych praw własności intelektualnej zaliczyć można m.in.:


  • patenty,
  • prawa z rejestracji wzoru przemysłowego,
  • prawa z rejestracji topografii układu scalonego,
  • dodatkowe prawo ochronne dla patentu na produkt leczniczy lub produkt ochrony roślin,
  • autorskie prawo do programu komputerowego.


Istotne przy tym jest, aby prawa te podlegały ochronie na podstawie prawa krajowego lub międzynarodowego oraz aby przedmiot ochrony (np. wynalazek podlegający ochronie patentowej, program komputerowy) był wytworzony, rozwinięty lub ulepszony przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności badawczo-rozwojowej. Podatnik może skorzystać z preferencyjnego rozwiązania w sytuacji, gdy wytworzy w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa lub zakupi odpowiednie prawa własności intelektualnej. Przychód może powstawać z tytułu należności i opłat licencyjnych, ze sprzedaży kwalifikowanego prawa własności intelektualnej, ze sprzedaży produktu lub usługi, w cenie których została uwzględniona wartość kwalifikowanego prawa własności intelektualnej, a także dochód z odszkodowania za naruszenie takich praw.

 

Kiedy można skorzystać z ulgi?


Aby podatnik mógł skorzystać z ulgi musi prowadzić działalność badawczo-rozwojową, która jest bezpośrednio związana z wytworzeniem, komercjalizacją, rozwojem lub ulepszeniem kwalifikowanego prawa własności intelektualnej. Istnieje również możliwość zlecenia wykonania prac badawczo-rozwojowych innym podmiotom (powiązanym oraz niepowiązanym). Poziom dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej będzie ustalany zgodnie z następującym schematem:


  1. wyodrębnieniu podlegają przychody z kwalifikowanych praw własności intelektualnej np. suma wartości udzielonych w danym roku licencji,
  2. do uzyskanych przychodów przypisywane są koszty uzyskania przychodów (bezpośrednio związane z uzyskanymi przychodami jak i pośrednio z nimi związane np. koszty amortyzacji),
  3. po ustaleniu dochodu konieczne jest wyliczenie za pomocą wskaźnika wskazanego w ustawie podatkowej, jak duża część wyżej wskazanych dochodów może korzystać z preferencyjnego traktowania,
  4. do tak ustalonej części dochodów stosowana jest obniżona stawka 5%. Jeżeli podatnik będzie chciał skorzystać z ulgi, ma obowiązek prowadzić szczegółową ewidencję rachunkową, w której wyodrębnione zostanie każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej oraz która będzie umożliwiać obliczenie podstawy opodatkowania, w tym powiązanie ponoszonych kosztów prac badawczo-rozwojowych z osiąganymi dochodami z praw własności intelektualnej powstałymi w wyniku prowadzenia takich prac.


Należy nadmienić, że pozostałe kwestie związane z rozliczaniem i zapłatą podatku według stawki 5% pozostają niezmienione, np. terminy wpłaty zaliczek na podatek, obowiązki dokumentowania ponoszonych kosztów itd. 

 

Jeżeli mają Państwo jakiekolwiek wątpliwości lub pytania związane z powyższymi regulacjami, eksperci Rödl & Partner pozostają do dyspozycji.

Kontakt

Contact Person Picture

Dominika Tyczka-Szyda

doradca podatkowy

Partner

Wyślij zapytanie

Profil


Deutschland Weltweit Search Menu