Nasz strona wykorzystuje pliki cookies w celu personalizacji oferty wysyłanej do klientów oraz analizy zachowania użytkowników, tak aby dostarczać usługi na najwyższym poziomie. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych. Dalsze informacje można znaleźć w polityce prywatności.



Tarcza antykryzysowa a prawo pracy

PrintMailRate-it

Michał Prokop

23 marca 2020 r.


Poznaliśmy nieoficjalny projekt tzw. tarczy antykryzysowej.

 

Projekt w zakresie prawa pracy i wsparcia przedsiębiorców w odniesieniu do wypłaty wynagrodzeń pracowników przewiduje m.in.:


1. Umożliwienie przedłużenia dodatkowego zasiłku opiekuńczy dla rodziców opiekujących się dziećmi przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia.


2. W okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, następuje zawieszenie obowiązku okresowych badań lekarskich pracowników.


3. Przedsiębiorcy mogą zwrócić się z wnioskiem o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy o wypłatę ze środków FGŚP.


4. Przedsiębiorcom przysługują również środki na opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne pracowników należne od pracodawcy od świadczeń o których mowa powyżej.


5. Świadczenia oraz środki przysługują przez łączny okres 3 miesięcy przypadających po dacie podpisania umowy.


6. Przedsiębiorca w celu otrzymania środków z FGŚP musi spełniać następujące kryteria:
a. co do zasady nie zalega w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz lub Fundusz Pracy,
b. wobec przedsiębiorcy nie zachodzą przesłanki do ogłoszenia upadłości.


7. Pracownikami w rozumieniu tych przepisów są również osoby na umowach zlecenia i o świadczenie usług.


8. Świadczenia i środki są wypłacane w okresach przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy (nie więcej niż do połowy wymiaru czasu pracy).


9. Pracownikowi objętemu przestojem ekonomicznym pracodawca wypłaca wynagrodzenie obniżone nie więcej niż o 50%, ale nie niższe jednak niż w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.


10. Wynagrodzenie to jest dofinansowywane ze środków FGŚP do wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę.


11. Przedsiębiorca, u którego wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 może ograniczyć wymiar czasu pracy o 20 %, nie więcej niż do 0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę.


12. Wynagrodzenie po obniżeniu etatu jest dofinansowywane ze środków FGŚP do wysokości połowy wynagrodzenia, po obniżeniu etatu, jednak nie więcej niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału.


13. Warunki i tryb wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy pracodawca ustala w układzie zbiorowym pracy lub w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi.

 
14. Jeżeli u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe, warunki i tryb wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy ustala się w porozumieniu z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u tego pracodawcy.


15. Warunki i tryb wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy ustala się w terminie dwóch dni od dnia poinformowania przez pracodawcę o zamiarze wprowadzenia przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy. Jeżeli warunki i tryb wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy nie zostaną ustalone w tym terminie, pracodawca ustala je samodzielnie.


16. Przy ustalaniu warunków i trybu wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy nie stosuje się art. 42 § 1-3 KP („wypowiedzenia zmieniające”).


17. Wnioski o świadczenia i środki rozpatruje się według kolejności ich wpływu, do wyczerpania środków (800 mln zł z możliwością powiększenia).


Powyższe regulację znajdują się na wstępnym etapie procedowania przez rząd i Sejm, dlatego też możliwe są jeszcze dość znaczące zmiany w tym zakresie. Nasi eksperci chętnie udzielą Państwa wszelkie wsparcie w tym zakresie, jak tylko poznamy ostateczną wersję postanowień tarczy antykryzysowej.

 

Kontakt

Contact Person Picture

Michał Prokop

adwokat

Associate Partner

Wyślij zapytanie

Profil


Skip Ribbon Commands
Skip to main content
Deutschland Weltweit Search Menu