Nasz strona wykorzystuje pliki cookies w celu personalizacji oferty wysyłanej do klientów oraz analizy zachowania użytkowników, tak aby dostarczać usługi na najwyższym poziomie. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych. Dalsze informacje można znaleźć w polityce prywatności.



Rozliczenie z PFR – pułapki

PrintMailRate-it

Jagna Kowalczyk-Fudali, Damian Dobosz

1 lipca 2021 r.

 

Od kilku tygodni trwa gorący okres rozliczania subwencji otrzymanych od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach pierwszej tarczy kryzysowej. Zakładamy, że punkt kulminacyjny nastąpi w lipcu, bo właśnie w tym miesiącu mija rok od momentu otrzymania subwencji przez wielu przedsiębiorców.


O czym powinni pamiętać przedsiębiorcy

 

 

Utrzymanie rachunku bankowego


Przede wszystkim trzeba pamiętać o utrzymaniu rachunku bankowego, za którego pośrednictwem złożono wniosek o subwencję i na który wpłynęły pieniądze z funduszu. To właśnie za pośrednictwem tego samego banku dokonuje się rozliczenia i przeprowadza się całą procedurę rozliczenia.

 

 

Rozliczenie


Kolejną kwestią, o której nie można zapomnieć, jest samo rozliczenie. PFR udostępni za pośrednictwem systemu bankowego informację dotyczącą rozliczenia, jednak nie wystarczy milcząca zgoda beneficjenta na takie rozliczenie. Konieczne jest zawnioskowanie o częściowe lub całościowe umorzenie subwencji.

 

 

Korzystanie z bankowości elektronicznej


Pułapką może też być korzystanie z bankowości elektronicznej przez pełnomocników. Banki udostępniają korespondencję z PFR głównym posiadaczom konta, dotyczy to zwłaszcza jednoosobowych działalności gospodarczych. Przykładowo żona, mąż czy księgowa, którzy mają pełnomocnictwo do rachunku bankowego, nie będą mieli dostępu do korespondencji. Do banku musi się zalogować główny użytkownik – posiadacz rachunku bankowego.

 

 

Jakie są skutki niezłożenia wniosku o umorzenie

 

Obecnie skutki niezłożenia w terminie wniosku o umorzenie sprowadzają się do konieczności zwrotu całej subwencji. PFR nie przewidział na razie żadnej metody czy ścieżki alternatywnej. Jest to o tyle niepokojące, że niektóre zmiany regulaminu PFR zostały wprowadzone dopiero kilka tygodni temu i nie były indywidualnie komunikowane beneficjentom. A dopiero 13 kwietnia 2021 r. zaczął obowiązywać § 51 regulaminu, który dotyczy procedury składania wniosku o umorzenie.


Warto pamiętać o tych kilku formalnościach, aby nie obudzić się w przykrej rzeczywistości, w której PFR upomni się o całą kwotę subwencji.

Kontakt

Contact Person Picture

dr Anastazja Niedzielska-Pitera

radca prawny

Senior Associate

Wyślij zapytanie

Profil


Skip Ribbon Commands
Skip to main content
Deutschland Weltweit Search Menu