Nasz strona wykorzystuje pliki cookies w celu personalizacji oferty wysyłanej do klientów oraz analizy zachowania użytkowników, tak aby dostarczać usługi na najwyższym poziomie. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych. Dalsze informacje można znaleźć w polityce prywatności.



Rozliczenie subwencji z PFR, czyli o czym muszą pamiętać beneficjenci

PrintMailRate-it

Damian Dobosz, Klaudia Kamińska-Kiempa, Jagna Kowalczyk-Fudali

11 grudnia 2020 r., aktualizacja 2 marca 2021 r.


31 lipca 2020 r był ostatnim dniem naboru wniosków o wypłatę subwencji z Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w rozumieniu prawa unijnego. Firmy otrzymały znaczne środki finansowe z Tarczy Finansowej 1.0, z których nawet 75% może zostać umorzonych. 


Jeśli dane przedsiębiorstwo otrzymało subwencję w wysokości 1 mln zł, to w razie spełnienia wymogów opisanych w regulaminie (m.in. w zakresie utrzymania średniego zatrudnienia oraz prawidłowego wydatkowania subwencji) może być, w najbardziej optymistycznym wariancie, zobowiązane do zwrotu  jedynie 250 tys. zł. Żeby jednak tak się stało niezbędne jest, aby zarządzający firmą nie zapomnieli o swoich obowiązkach wynikających z umowy o przyznanie subwencji, regulaminu tarczy PFR oraz przepisów powszechnie obowiązującego prawa.

Sankcją niedochowania niektórych z obowiązków może być konieczność zwrotu całej przyznanej subwencji, co dla wielu przedsiębiorstw oznaczałoby postępowanie restrukturyzacyjne, a nawet upadłość. 

Wysokość zwrotu

PFR podejmie decyzję o wysokości zwrotu subwencji finansowej na podstawie oświadczenia o rozliczeniu subwencji finansowej, złożonego przez beneficjenta w terminie 10 dni roboczych od upływu 12 miesięcy liczonych od dnia wypłaty subwencji finansowej. W przypadku niezłożenia w terminie oświadczenia o rozliczeniu subwencji finansowej, beneficjent będzie zobowiązany zwrócić ją w całości.
Do końca 2020 roku (termin ten został później przesunięty na 31.01.2021)  każdy beneficjent zobowiązany był dostarczyć do banku (przez bankowość elektroniczną), za pośrednictwem którego została mu wypłacona subwencja, oświadczenie o zgodności danych, a w przypadku gdy wniosek składała osoba inna niż beneficjent lub jego ujawniony w KRS  reprezentant – dokumenty potwierdzające, że osoba, która zaakceptowała umowę i złożyła oświadczenie woli jej zawarcia w imieniu przedsiębiorcy była uprawniona do reprezentacji (lub potwierdzenie beneficjenta dokonania tych czynności w formie oświadczenia). Oświadczenie musiało być podpisane przy użyciu podpisu elektronicznego. Każdy bank przyjmował wymienione dokumenty zgodnie z przyjętą wewnątrz procedurą. Co ciekawe, niektóre z nich (jak np. PKO BP), poza elektroniczną formą dopuszczały  papierowe złożenie opisanych wyżej dokumentów u doradcy. W takim wypadku podpis na pełnomocnictwie lub oświadczeniu – jeśli wniosek nie był składany przez reprezentanta lub właściciela – musiał zostać poświadczony notarialnie.
 

Terminy

Niedostarczenie dokumentów we wskazanym terminie skutkować będzie obowiązkiem zwrotu całości subwencji. Złożenie stosownego wniosku/oświadczenia nie jest procesem skomplikowanym, jednak niekiedy pojawiały  się problemy techniczne.
Konieczność zwrotu całej przyznanej subwencji powstanie także w przypadku nieprawidłowego wydatkowania otrzymanych środków finansowych. Jako przykład można wymienić: dokonywanie płatności do właścicieli lub podmiotów powiązanych albo sfinansowanie ze środków pomocowych nabycia udziałów. Z tego względu warto odpowiednio wcześniej przeprowadzić audyt wydatkowania środków oraz spełnienia przesłanek umożliwiających uzyskanie jak największej stopy umorzenia otrzymanej subwencji

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa

Odmienne reguły rozliczenia subwencji finansowej z PFR przewidziano dla mikro oraz małych i średnich przedsiębiorstw. Z uwagi na zbliżający się termin przygotowania odpowiednich dokumentów warto wraz z doradcą finansowym i prawnym przygotować wstępną symulację prawidłowości wydatkowania środków z PFR oraz osiągnięcia najkorzystniejszych parametrów w przedsiębiorstwie, co do m.in. średniej liczby zatrudnionych lub straty gotówkowej. W ten sposób beneficjent programu minimalizuje ryzyko konieczności zwrotu całej przyznanej subwencji z powodu niedochowania regulaminowych obowiązków. Audyt wydatkowania środków oraz parametrów finansowych w firmie i podjęcie stosownych działań naprawczych póki jest to możliwe będą pomocne jeśli beneficjent planuje doprowadzić do uzyskania jak najwyższego umorzenia otrzymanej subwencji.

Zespół  doradców Rödl & Partner jest gotowy wesprzeć Państwa w wypełnieniu wyżej opisanych obowiązków. 

Kontakt

Contact Person Picture

Klaudia Kamińska-Kiempa

LL.M., radca prawny

Manager

Wyślij zapytanie

Profil


Skip Ribbon Commands
Skip to main content
Deutschland Weltweit Search Menu